Aangenaam fris en grof

BART KOETSENRUIJTER

Na het succes van Zusje (1995), met Kim van Kooten, en de wat tegenvallende opvolger Siberia (1998), zonder haar, zocht regisseur Robert Jan Westdijk opnieuw samenwerking met Kim van Kooten. En opnieuw kwam er een alleraardigste film uit voort die ook nu nog aangenaam fris oogt. Van Kooten is helemaal op haar plaats als de grofgebekte studente die door het lint gaat als ze ontdekt dat haar vriend (Michiel Huisman) in een 'seksueel-biologische interpretatie van Romeo en Julia' speelt - ver van huis, in New York.

Gipharts Phileine was geen meisje met wie een gemiddelde filmkijker zich zomaar identificeert: ze houdt niet van mensen, heeft cynisme tot haar tweede natuur gemaakt en komt pas goed op gang als het over onderwerpen gaat als 'harde pikken' en 'kutpijpen'.

Van Kooten geeft de verbaal om zich heen meppende Phileine een verraderlijke lichtheid mee: deze dwarsligger, existentialisme-light in hoogsteigen persoon, scheldt op alles en iedereen omdat ze vooral een hekel heeft aan zichzelf. Veel seks, veel ruzie en op het juiste moment romantiek in wat deze krant destijds omschreef als een 'eigenwijze publieksfilm'. Dat doet aan de goed doordachte, fantasierijke vormgeving en vlotte stijl iets te weinig recht.

Phileine zegt sorry (Robert Jan Westdijk, 2003)

Nederland 3, 20.55-22.30 uur.

Godzilla

(Roland Emmerich, 1998) Weinig filmpersonages hebben zo'n rijke karakterontwikkeling achter de rug als Godzilla. Het prehistorische wezen begon in 1954 met zijn aanvallen op Japan en werd al snel zo populair dat zijn rol veranderde. In Godzilla vs. Monster Zero liet hij met een dansje zijn vrolijke kant zien, in Godzilla on Monster Island sprak hij zijn eerste woordjes; en in Godzilla vs. Mechagodzilla was hij zelfs niet langer een dreiging; hij redde de mensheid juist van buitenaardse wezens. Gekend rampenfilmmaker Roland Emmerich probeerde van hem weer een echt monster te maken. Met wisselend succes: hoewel de digitale effecten overtuigend zijn, roepen ze ook enige weemoed op naar de tijd dat een man in een reptielkostuum miniatuurgebouwen omver schopte.

Veronica, 20.30-23.10 uur.

Out Of Time

(Carl Franklin, 2003) Moderne film noir die zich afspeelt in het daarvoor uitermate geschikte Florida. Politieman Denzel Washington ligt in scheiding en heeft een verhouding met een vrouw die getrouwd is met een man die haar mishandelt. Zijn dit al voldoende noir-ingrediënten (femme fatale!), helemaal volgens het boekje gaat het als de echtgenoot van de overspelige vrouw om het leven komt en Washington de dader lijkt.

Net 5, 20.30-22.50 uur.

Stiekem zullen, net als velen voor en na hen, de makers van Phileine zegt sorry hebben gehoopt dat hun film de nieuwe

Turks Fruit

werd. Een hint gaven ze alvast zelf door de op-de-fiets-door-de-stad-scène (begeleid door het gefloten thema) te kopiëren. 31 jaar later, met één verschil: achterop zit nu de jongen; Phileine fietst.

undefined

Meer over