Aandrijven

Het gros van de autofabrikanten is tamelijk geruisloos aanhanger geworden van voorwielaandrijving. Een minderheid (bmw, Mercedes en een reeks kleinere, 'sportieve' merken (Por sche, Maserati, Lam bor g hini, tvr, Lotus, mg) houdt vast aan achterwielaandrijving....

Bas van Kleef

Kijken we naar de racerij. De compromisloos gebouwde Formule-1-auto's, waarbij alles is gericht op wegligging en snelheid, hebben aandrijving op de achterwielen. De meeste automobilisten gaan echter niet van huis met de bedoeling als eerste aan te komen, noch zijn ze eropuit met 180 kilometer per uur een lange afrit te nemen. Het zal hun een zorg zijn welke wielen worden aangedreven, als er maar wordt aangedreven. Voor hen die een auto voor alledaagse gebruik willen, is voorwielaandrijving de beste oplossing, want die gaat gepaard met meer binnenruimte en een vlakke vloer, zodat je midden op de achterbank gezeten je voeten nog kwijt kunt. Zo'n tien jaar geleden bekeerde Volvo zich tot voorwielaandrijving, ook Audi stapte over; Franse, Italiaanse, Duitse, Japanse en Ame rikaanse merken: voorwielaandrijving.

Het is de norm geworden, waar het voorheen de uitzondering was. Vraag de fabrikanten waarom, en het antwoord luidt vooral: ruimtewinst. Daarnaast: betere tractie op gladde wegen, mooiere rechtuitloop, want de auto wordt getrokken in plaats van geduwd.

Mercedes geeft een ingetogen antwoord op de vraag waarom achterwielaandrijving beter is: comfort. bmw geldt als een sportief merk en maakt de argumenten iets beter duidelijk: 'Een auto met achterwielaandrijving stuurt het mooist en reageert het best in kritische situaties.' De achterwielaandrijvers wijzen op het makkelijke doorslaan van de voorwielen als het andere geloof snel optrekt. Zeker, maar alleen als je een wedstrijdje doet wie het eerst weg is en er zijn elektronische voorzieningen om het te voorkomen. Volvo laat nog weten dat het een niet beter of slechter is dan het ander. Het hangt af van wat de gebruiker wil.

Dus: wie autorijden als doel in zichzelf ziet, op zoek is naar kritische situaties, wil beslist achterwielaandrijving. Wie vervoer wil, voornamelijk rechtuit rijdt, niet op zoek is naar de grenzen van de auto, behoort tot de zwijgende meerderheid die het niet interesseert welke wielen worden aangedreven.

Meer over