Aandeelhouders dreigen Daimler met forse claim

Aandeelhouders van het Duitse industrieconcern Daimler-Benz dreigen een klacht in te dienen tegen de onderneming en haar voormalige topman, Edzard Reuter....

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

De Verein zur Förderung der Aktionärsdemokratie (VFA), te vergelijken met de Nederlandse Vereniging van Effectenbezitters (VEB), ziet wel heil in een aanklacht op grond van een onjuiste voorstelling van de gang van zaken tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering van eind mei. Hoogleraar Ekkehard Wenger, een van de oprichters van VFA, verwacht dat Amerikaanse aandeelhouders van Daimler-Benz schadevergoeding zullen eisen.

De Duitse wet op de aandelenhandel voorziet in boetes of celstraffen van drie tot vier jaar als directie of commissarissen een onjuiste voorstelling van zaken geven of tegenvallende resultaten versluieren. Een veroordeling zit er in het geval van Daimler-Benz volgens financiële deskundigen niet in. Zij baseren zich daarbij op vergelijkbare kwesties in het verleden.

De gebeurtenissen rond Daimler vertonen grote gelijkenis met wat Philips enige tijd geleden overkwam. In 1990 voorspelde voormalig Philips-topman Cor van der Klugt een winststijging, maar al kort daarna bleek dat de resultaten sterk waren verslechterd. Van der Klugt stapte vervroegd op om plaats te maken voor Jan Timmer. Philips leed in 1990 een verlies van 4,2 miljard gulden. Bij Daimler-Benz is Edzard Reuter inmiddels opgevolgd door Jürgen Schrempp.

De Duitse aandeelhouders zijn ervan overtuigd dat de nu gestelde verslechtering van de situatie bij Daimler-Benz al bij de aandeelhoudersvergadering van mei bekend moet zijn geweest. Schrempp is op die vergadering niet aan het woord geweest. Aandeelhouders die Reuter op zijn woord geloofden en aandelen Daimler-Benz hebben gekocht, hebben op hun stukken de laatste weken flink verlies geleden.

Na de aandeelhoudersvergadering was het concern bij beleggers nog gewild en klom de koers in enkele dagen met ruim dertig mark naar zo'n 700 mark. Maar eind juni, toen het bericht over het verwachte verlies dit jaar los kwam, ging de koers hard naar beneden. Op een dag zakte de waarde van een aandeel Daimler-Benz 44 mark, ruim 6 procent, tot 640 mark.

Gisteren was er sprake van enig herstel en klom de koers weer acht mark omhoog naar 646 mark. Daarmee ligt het aandeel bijna 120 mark, ruim 15 procent onder het hoogste peil van dit jaar dat begin januari werd bereikt.

Daimler-Benz zegt sterk te lijden te hebben van de negatieve gevolgen van de hoge koers van de mark en de lage koers van de dollar. Verplaatsing van produktie en vermindering van de personeelsterkte liggen in het verschiet. Vooral bij Daimler-Benz Aerospace (Dasa), de lucht- en ruimtevaarttak van het concern en grootaandeelhouder van Fokker, komen de valutaire ontwikkelingen hard aan.

De Nederlandse vliegtuigfabrikant dreigt dit jaar, als de koers van de dollar niet omhoog gaat, uit te komen op een recordverlies van 750 miljoen gulden. De afgelopen twee jaar schoot Fokker door de malaise in de vliegtuigindustrie ook al diep in de rode cijfers met jaarlijkse verliezen van bijna een half miljard. Duitse aandeelhouders van Daimler zijn zeer sceptisch over Fokker, te meer omdat Dasa garant staat voor zijn Nederlandse dochter.

Dinsdag meldde de Duitse krant Stuttgarter Nachrichten dat Mercedes, de autodivisie van Daimler-Benz, de afgelopen paar jaar zeker een half miljard mark schade heeft ondervonden van bedrog bij de levering van auto's aan Oost-Europa. In maart dit jaar werd bekend dat een vroegere verkoopleider jarenlang tegen gunstige voorwaarden auto's had geleverd aan de vroegere Sovjetunie. Toen was er sprake van een schade van 'slechts enkele miljoenen'. Daimler ontkende gisteren dit bericht.

Meer over