A10 gaat bij Amsterdamse Zuidas ondergronds, station fors groter

De snelweg A10 gaat bij het Amsterdamse kantoorgebied de Zuidas over een lengte van 1.200 meter onder de grond. Daarover hebben het Rijk en Amsterdam donderdag overeenstemming bereikt. Daarmee komt voorlopig een einde aan vijftien jaar gebakkelei. De Zuid-as geldt als trekker van de economie.

VAN ONZE VERSLAGGEVER JAAP STAM

AMSTERDAM - De A10 wordt verbreed (twaalf rijbanen, waarvan vier voor bestemmingsverkeer), het station Zuid WTC wordt fors uitgebreid. In plaats van de huidige 12 treinen per uur, gaan er 20 tot 24 treinen rijden. Ingeklemd tussen de rijbanen van de A10 kan het snelst groeiende station van Nederland nu geen kant op.

De kosten zijn geraamd op 1,4 miljard euro. Het Rijk neemt bijna een miljard voor zijn rekening. Amsterdam betaalt 201 miljoen euro, de Stadsregio Amsterdam 130 miljoen en de provincie Noord-Holland 75 miljoen. De bouw begint in 2015 en moet acht jaar later klaar zijn.

Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu sprak op een persconferentie, 23 hoog in een spiegelende kantoortoren op de Zuidas, van een 'adrenalinestoot voor de nationale economie'.

Nu al wordt jaarlijks 2 miljard euro verdiend op de Zuidas. Van de 118 buitenlandse investeerders in de Randstad, zit een kwart op deze 270 hectare, aldus de minister.

De Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest (GroenLinks) van ruimtelijke ordening: 'Crisis betekent niet dat je op je krent moet gaan zitten. We moeten op een beheerste manier investeren, opdat we klaar zijn als de economie weer aantrekt.'

Met een ondergrondse A10 kunnen meer woningen en kantoren worden gebouwd. Op het dak van de weg mag niet worden gebouwd, maar ernaast komt veel bouwgrond vrij. Er kan dichter op de weg worden gebouwd, doordat er minder geluidsoverlast en luchtverontreiniging is.

Sinds 1997 wordt gepraat over een ondergrondse A10 bij de Zuidas. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat ook de trein- en metrosporen, het station Zuid WTC en een parkeergarage ondergronds zouden gaan. Het verkeer zou in gestapelde buizen onder de Zuidas door razen.

Dat huzarenstuk kostte bijna 3 miljard euro. Banken zouden deelnemen in een NV, die als een soort grondbedrijf zou fungeren, maar ze haakten allemaal af. Ze vonden de risico's te groot.

De ondergrondse sporen zijn niet van de baan. Er wordt ruimte voor gereserveerd. Als er later wel geld is, gaan de sporen (en wellicht het station) alsnog onder de grond.

Van de 1,4 miljard is ruim 20 procent gereserveerd voor risico's. Wie voor de overschrijdingen opdraait als die 290 miljoen ontoereikend zijn, moeten Amsterdam en het Rijk nog uitmaken.

Amsterdam heeft daar slechte ervaringen mee. Het debacle met de Noord-Zuidlijn is voor een deel toe te schrijven aan het feit dat de stad voor alle risico's opdraait. De nieuwe metrolijn is honderden miljoenen duurder dan geraamd.

Schultz liet doorschemeren alle begrip te hebben voor het trauma van Amsterdam. 'De risico's komen niet op één schouder terecht.' Wethouder Van Poelgeest: 'Er komen geen Noord-Zuidlijntaferelen meer.'

undefined

Meer over