50 Cent met baby én pistool verdwijnt uit straatbeeld

Rapper 50 Cent half naakt op een reclameposter, dat is allang niet meer spannend. Maar 50 Cent met bloot torso, op de arm een baby, en in de broekband een pistool gaat veel voorbijgangers in Amerika en Engeland te ver....

50 Cent verheerlijkt met het affiche geweld, stelt de Engelsereclame-controleur Advertising Standards Authority (ASA). Volgens decommissie is de poster in strijd met de reclameregels inzake 'socialeverantwoordelijkheid, geweld, fatsoen en a-sociaal gedrag'. De ASA wil datde poster uit het straatbeeld verdwijnt.

De platenmaatschappij van 50 Cent, Universal, meent dat de posteruitbeeldt hoe 50 Cent (Curtis Jackson) is ontsnapt uit de achterbuurten.Maar de ASA denkt dat het reclamemateriaal kan worden gezien als 'hetverheerlijken en goedkeuren van het bezit en het gebruik van wapens'.Bovendien zou de poster, die reclame maakt voor de film Get Rich or DieTryin', de indruk kunnen wekken dat geweld loont.

In de Amerikaanse stad Los Angeles werden in oktober al posters van 50Cent verwijderd door de filmmaatschappij Paramount. De affiches toonden 50Cent in crucifix-pose, met duidelijk zichtbaar enkele kogelwonden in zijnnek, in de ene hand een microfoon, en in de andere een pistool. Paramounttrok de posters terug, na klachten van burgers en lokale politici. Deposters waren opgehangen in de buurt van scholen.

Get Rich or Die Tryin' ging in november in première in de VerenigdeStaten. De film is vanaf 9 februari in de Nederlandse bioscopen te zien.

De distributeur in Nederland, United International Pictures (UIP),verwacht geen ophef over filmaffiches, omdat die niet buiten wordenopgehangen maar alleen in de bioscopen. Volgens een woordvoerder van UIPis 50 Cent op de Nederlandse posters bovendien alleen met microfoon en dusniet met pistool te zien.

Meer over