50/50, Funny People, Resident Evil: Afterlife

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Joseph Gordon-Levitt (R) als Adam en Seth Rogen als Kyle in 50/50. Beeld Summit Entertainment
Joseph Gordon-Levitt (R) als Adam en Seth Rogen als Kyle in 50/50.Beeld Summit Entertainment

50/50 (Jonathan Levine, 2011)

Veronica, 20.30-22.30 uur.

'Een hoest is het eerste teken van een terminale ziekte', schrijft het Vanity Fair Hollywood Rule Book voor. Dat is niet voor niets: filmpersonages hoesten zo zelden, dat zelfs het allernonchalantste kuchje omineus gaat klinken. Natuurlijk kan die 'eerste hoest' ook heel andere gedaanten aannemen. In het vanavond uit te zenden 50/50 zien we hoofdpersonage Adam (mooie rol van Joseph Gordon-Levitt) nietsvermoedend door New York joggen, wanneer het hem opeens in de rug schiet. Niks ernstigs, denkt hij, maar de door ziektefilms gepokte en gemazelde toeschouwer weet wel beter. En inderdaad: Adam blijkt een zeldzame, kwaadaardige tumor in de ruggenwervel te hebben en moet er serieus rekening mee houden dat die tumor hem zijn leven gaat kosten. Gelukkig kiest de film verder een heel 'frisse' benadering van de ziekte van zijn hoofdpersonage, omdat scenarist (en ex-kankerpatiënt) Will Reiser en bijrolspeler Seth Rogen (tevens medebedenker van de film) zelf ook zo zat waren van de standaardformule.

'De indruk die mensen van kanker hebben, is gebaseerd op wat ze in films hebben gezien', zeiden Reiser en Rogen op spinningplatters.com. 'In elke film over kanker gaat het er droef en melodramatisch aan toe, en de hoofdpersonages sterven altijd aan het einde, na het te hebben bijgelegd met hun al veertig jaar uit het oog verloren zoon. Bij ons gaat het dus anders.'

Niet alles is geslaagd of eerlijk aan 50/50 - Adam blijft er opmerkelijk goed uitzien voor een kankerpatiënt - maar de makers komen met hun combinatie van komedie en drama een heel eind.

Funny People (Judd Apatow, 2009)

Veronica, 22.30-01.30 uur.

En nóg een film waarin ongeneeslijke ziekten en hollywoodhumor met elkaar worden gecombineerd. De beroemde komiek George Simmons (Adam Sandler) heeft leukemie en gaat hoogstwaarschijnlijk op korte termijn dood. Om dat idee draaglijk te maken, neemt hij de worstelende stand-upcomedian Ira Wright (Seth Rogen, alweer) in vertrouwen. En hij maakt grappen, natuurlijk.

Een komiek die humor gebruikt om neuroses en angsten te bedwingen: als iemand weet hoe dat werkt, is het de succesvolle regisseur en producent Judd Apatow, wiens films altijd voelen als een uitlaatklep voor persoonlijke frustraties. In The 40-Year Old Virgin (2005) dreef hij de spot met zijn onhandigheid met vrouwen en in Knocked Up (2007) met de angst voor het stichten van een gezin. In Funny People probeert hij korte metten te maken met zijn vrees voor ziekte en dood. De film bevat een aantal weergaloos grappige dialogen - deels door improvisatie tot stand gekomen - en Apatow weet bij vlagen te emotioneren. Maar de balans tussen 'naderende dood' en 'humor' is niet makkelijk, en hij komt er niet helemaal uit. Tegelijkertijd is dit duidelijk een van Apatows persoonlijkste films.

Resident Evil: Afterlife (Paul W.S. Anderson, 2010)

RTL 7, 22.45 uur.

Vierde deel uit een zombie-actieserie - gelukkig net iets genietbaarder dan eerdere afleveringen. Dat ligt niet aan het flubberige script, waarin heldin Alice (Milla Jovovich) het voor de zoveelste keer opneemt tegen hordes ondoden en de boze Umbrella Corporation. Daarentegen heeft het camerawerk, of de manier waarop de dreunende technoscore, regie en montage op elkaar zijn afgestemd, soms zelfs zoiets als flair. Aan Jovovich' altijd goed zittende kapsel en apocalyps-resistente lipstick hoef je je na haar vorige optredens niet te ergeren, en de gemuteerde zombies zijn met hun tentakelmonden zó belachelijk dat ze weer grappig worden.

Meer over