1. Gaat het lukken met dat nieuwe wittefietsenplan (afgelopen donderdag begonnen in Amsterdam)?

De voortekenen zijn niet best. Tot nu toe liep élk wittefietsen- en -karrenplan uiteindelijk spaak op de mentaliteit van de Nederlander: wat gratis is, mag kapot....

Voordeel van het Amsterdamse plan is dus dat er inderdaad voor betaald moet worden, een borg van vijftig gulden en ongeveer drie kwartjes per rit. Maar of dat genoeg is om de gemakzucht der Nederlanders te beteugelen? Misschien. Rotterdam probeerde het anderhalf jaar uit met een knalgele stadsfiets, te lenen voor een luttel bedrag, te betalen per chipkaart. De stad beraadt zich over het voortzetten van de proef, zegt projectleider Willem Bongaarts. Dit soort dingen hebben erg veel tijd nodig.' Hij vervolgt: 'Ik denk dat het nu wel kan, zeker gezien de problematiek van de bereikbaarheid. Bovendien richt het Amsterdamse plan zich vooral op toeristen, en die hebben ze daar genoeg.'

Meer over