06-Parkeren

EINDELIJK EEN PLEK GEVONDEN, GEEN KLEINGELD! EN DE CHIPKNIP IS LEEG. IN TIEN STEDEN KAN DE PARKEERDER BETALEN VIA HET MOBIELTJE....

Een auto is net een kind. Je liefste bezit, maar af en toe wil je 'm kwijt. En snel. In de stad is dat vaak een bezoeking. En in Amsterdam of Rotterdam kost een uur parkeren meer dan een uur kinderopvang.

Maar probeer dan eens om te betalen. Je hebt niet voldoende munten bij je. Of je kunt alleen met een chipknip terecht. Heb je zo'n ding, is je tegoed ontoereikend. Of de gleuf is dichtgestopt met tweecomponentenkauwgom.

06-parkeren, parkeergeld betalen via je mobieltje, lijkt daarom handig. En simpel. Je belt naar een centraal 0900-nummer en voert het zonenummer in dat op straat is aangegeven. Je parkeertijd wordt ergens ver weg in een computer geregistreerd. En je betaalt achteraf per automatische incasso, voor een hele maand tegelijk. Parkeercontroleurs kunnen met behulp van de chip in de zogenoemde transponderkaart, die aan de binnenkant van de voorruit zit, uitlezen of de teller wel loopt.

Het gsm-parkeren groeit hard. Park-line in Den Haag, marktleider, meldt vijftigduizend abonnees. Het aantal klanten en de omzet groeit elke maand met 10 à 15 procent, aldus directeur Herman Roebersen. Via Park-line is gsmparkeren mogelijk in acht steden: Groningen, Den Haag, Rotterdam, Nijmegen, Haarlem, Delft, Deventer, Leiden. Vanaf 1 september komt Schiedam erbij.

De helft van de Park-line-abonnees is particulier, de helft zakelijk. De zakelijke gebruikers zijn goed voor 80 procent van de omzet. Voor hen, zegt Roebersen, telt vooral het gemak van de maandelijkse facturen en overzichten. Geen gedoe meer met declaraties en parkeerbonnetjesadministratie.

Bij particulieren prevaleren andere redenen. 'Particulieren spreekt vooral aan dat je niet vooraf hoeft in te schatten hoe lang je moet parkeren. En dat je precies betaalt wat je parkeert. Te veel geld in de meter stoppen hoeft niet meer. En in parkeergarages betaal je gauw een half uur of zelfs vol uur extra .'

Park-line bestaat vijf jaar, en maakt al winst op zijn jaaromzet van zes miljoen euro. In Rotterdam, waar 20 procent van de 15 miljoen euro aan parkeeropbrengsten via Park-line loopt, moet het bedrijf sinds een jaar een concurrent naast zich dulden, Tele-Pay.

Gsm-parkeren is in Nederland nu enkel mogelijk via Park-line en Tele-Pay (naast Rotterdam ook actief in Bussum, Enschede en het Belgische Tienen). Er zijn wel andere aanbieders, zoals Parkmate, Parkmobile en Schmit, maar die zijn niet meer of nog niet actief in Nederland. Er gaat veel tijd en energie zitten in het binnenslepen van een contract bij gemeenten, zegt Roebersen. Hijzelf is al vijf jaar bezig om de gemeente Amsterdam als klant binnen te trekken. Amsterdam is in zijn eentje goed voor zo'n 100 miljoen euro parkeergeld per jaar. Het monstrueuze parkeertarief maakt bovendien gsm-parkeren aantrekkelijker.

Maar elk van de elf Amsterdamse stadsdelen beslist zelf over zijn parkeerbeleid. En de gemeentelijke Dienst Stadstoezicht beheert slechts acht stadsdelen. De drie andere vallen onder een private partij, PCH Parkeerservices, dochter van bouwbedrijf VolkerWessels.

Bij PCH zijn ze heel happig op de invoering van 06-parkeren met Park-line.

'Iedereen heeft een mobieltje, en je kunt er zelfs bij snoepautomaten mee betalen', zegt Jeroen Siekman, vestigingsmanager Amsterdam van PCH. Maar bij Stadstoezicht zijn ze aanzienlijk minder gretig. 'Een projectgroep onderzoekt de mogelijkheden van gsm-parkeren', is het officiële antwoord .

In Amsterdam kan de parkeerder in elke buurt nog wel érgens met muntgeld terecht. Dit in tegenstelling tot steden als Rotterdam en Purmerend, waar de meeste parkeerautomaten geen muntjes meer slikken. Nijmegen had in 2001 de primeur van uitsluitend chippen. Maar na protesten van automobilisten en winkeliers die klaagden over teruglopende bestedingen zette de gemeente Nijmegen ook weer muntautomaten neer. In Rotterdam, waar je op straat alleen betaald kunt parkeren met een chipknip, bracht een rechtszaak daarover tussen een ondernemer en de gemeente het tot de Hoge Raad. Een uitspraak is er nog niet, maar de Hoge Raad is door zijn belangrijkste raadgever nadrukkelijk geadviseerd om 'chip-only'-parkeren te verbieden.

'Zolang die uitspraak boven de markt hangt, zijn gemeenten erg terughoudend in het invoeren van chip-only-parkeren', zegt consultant Roeland van der Velden van Grontmij Parkconsult in Amersfoort. Hij was extern projectleider bij het pionierswerk van de gemeente Nijmegen.

Een parkeerautomaat vergt gauw een investering van twaalfduizend euro, verduidelijkt hij. Maar: 'Zestig procent van de parkeerders in Nijmegen vindt chipbetalen handig en snel. Je hebt minder vandalisme, de geldverwerking is goedkoper voor de gemeente. Dat leidt dus ook tot minder snelle tariefsverhogingen.'

Naast munt en chip voerde Nijmegen vier maanden geleden ook 06-parkeren in. Van der Velden: 'Overal neemt de diversiteit van betaalmogelijkheden toe. Terecht, want een gemeente moet een goed gastheer zijn.'

Maar in Groningen, vijf jaar geleden de eerste met gsm-parkeren, begint de gemeente een campagne om het belparkeren te promoten, omdat nog te weinig Groningers eraan willen. Slechts 2500, vooral zakelijke gebruikers. Samen verbelparkeren ze 120 duizend euro op een totale parkeeromzet van vier miljoen.

Meer over