Zelfs rolstoelen worden vergeten

Eens in de drie maanden worden in Amsterdam koffers en tassen geveild die in vliegtuigen van de KLM of op Schiphol worden achtergelaten....

NIEMAND meer dan 275 gulden? Eenmaal andermaal... verkocht, aan nummer 453.' Zo gaan vier koffers van vier anonieme eigenaars over in de handen van een Turkse familie uit de Indische Buurt in Amsterdam. Maanden zijn de koffers op Schiphol opgeslagen, totdat de eigenaars ze zouden terugvragen. Nu die dat hebben nagelaten, worden ze in een overvolle veilinghal in Amsterdam-Oost verkocht aan de hoogst biedende. Net als 426 andere koffers van luchtreizigers.

Eens in de drie maanden houden KLM en Schiphol opruiming. Alles wat in vliegtuigen of op de luchthaven werd achtergelaten of op Schiphol is gestrand, wordt bij opbod verkocht.

Behalve koffers en tassen (afgehamerd tussen 150 en 400 gulden), gaan ook brillen met dozen tegelijk in andere handen over (voor een paar tientjes), kostbare juwelen per stuk (honderden guldens), mobiele telefoons per drie (honderd gulden), tientallen camera's, kinderbuggy's, discmans, een surfplank, muziekinstru- menten, een tas golfclubs, verrekijkers, een broodrooster, rolstoelen ...

De belangstelling is massaal. Honderden bezoekers dringen om de beste plaats, op zoek naar een voordeeltje, en een gezellige avond uit.

'En álles gaat vanavond weg', zegt veilingmeester en directeur van venduhuis De Eland, De Zon en Loth Gijselman P. Trommelen. Aan het eind van een lange avond heeft hij er zo'n 550 veilingnummers doorheen gejaagd.

De opbrengst gaat terug naar KLM en Schiphol. 'Toch wel een ton of anderhalf, twee, per jaar', schat Trommelen. De Eland komt met de 32 procent opgeld bovenop elk geveild bedrag net uit de kosten. Als het meezit komen klanten nog eens terug. Want de kofferveilingen zijn een trekker. Voor handelaars en opkopers, die een deel van de inhoud op de Zwarte Markt in Beverwijk kwijt kunnen, of anders wel op Koninginnedag. Maar ook voor de gewone man in de straat.

'De nieuwsgierigheid prikkelt', zegt Trommelen. 'Voor een paar honderd gulden neem je vier koffers met inhoud mee. Eén van de vier kan dat al waard zijn.' En dan kan er nog van alles inzitten. Laatst had iemand in een koffer een nieuw kostuum. Hugo Boss, nieuwprijs 1200 gulden. Beetje vermaakt, en hij had er een prachtig pak aan.

Maar elk voordeel hèp zijn nadeel, zei Johan Cruijff al, en de mazzel voor de een betekent dat ergens op de wereld iemand het Boss-pak moet missen. Een uur lang heeft hij vertwijfeld bij de transportband gestaan terwijl zijn koffer niet verscheen. De schrik van iedere luchtreiziger.

Misschien hechtte hij er niet zo aan. Want als hij een vermissingsrapport had ingevuld, op welke luchthaven ook, was de kans groot geweest dat koffer en passagier elkaar alsnog hadden gevonden. Zegt P. van der Toorn-Vrijt- hoff, coach bij de 'Arrival Services' van de KLM. Hij en tientallen anderen op de luchthaven doen er dagelijks alles aan om juist te voorkomen dat koffers of andere gevonden voorwerpen op de veiling terecht komen.

Jaarlijks passeren zo'n 35 miljoen koffers Schiphol. Gemiddeld bijna honderdduizend per dag. En bijna altijd gaat het goed. 'Op elke tienduizend koffers komen er honderd niet op tijd aan', schat Van der Toorn. In de meeste gevallen kunnen die in de dagen daarop worden nagezonden. Over het restje dat dan achterblijft, ontfermt zijn afdeling zich.

In de afhandeling van bagagezaken krijgt Van der Toorn te maken met drie problemen. Bagage kan beschadigd aankomen. De KLM vergoedt of herstelt de schade, of biedt een nieuwe koffer van een vergelijkbaar type aan.

Tweede probleem: iemand komt aan zonder bagage. Kan voorkomen als een passagier op het laatste moment incheckt, zelf nog het vliegtuig haalt, maar de koffer net niet. Of een koffer van een transfer-passagier blijkt niet 'doorgelabeld', en komt dus op de overstapluchthaven de band op rollen.

Als de koffer niet direct wordt getraceerd en wordt nagezonden, wordt een vermissingsrapport opgemaakt en verspreid. Luchthavens overal ter wereld raadplegen dit als zij een koffer hebben zonder passagier: probleem drie.

Als de koffer aankomt zonder passagier, en het bagagelabel ontbreekt, begint het zoekwerk voor de bagage-tracing van de KLM. De koffer wordt geopend en doorzocht op clues. Van der Toorn: 'Dat is eigenlijk het leukste, een beetje detective spelen. Je zoekt in colberts naar een stomerij-bonnetje, of een afrekening van de autoverhuur, met een creditcardnummer. Ook kleren zelf zijn een aanwijzing.'

Het gelegitimeerde snuffelen in andermans bagage levert opmerkelijke zaken op. Een koffer vol hulpstukken, kennelijk van travestieten. Een halve auto, in onderdelen. Dozen vol levende papegaaien in keukenrollen. 'We hebben ook gehad dat iemand vanuit Nigeria een lading verse vis meenam naar Amsterdam. Als geschenk voor familie hier. Maar de koffer viel van de band en miste de vlucht. Daar bleef hij een week gesloten staan, voor ze er achter waren waar hij heen moest. Zo'n koffer komt dan, twee keer zo dik, als één kloppende massa de transportband op gekropen.'

KLM trekt in eerste instantie 45 dagen uit voor het zoekwerk. Veel van wat achterblijft komt alsnog terecht, de rest gaat in de rekken. Als een stuk bagage drie maanden lang niet geclaimd wordt, gaat het naar de veiling. Met inhoud en al. Maar veel meer dan kleren zal er doorgaans niet in zitten. Bederfelijke waar gaat er direct uit. Persoonlijke zaken als agenda's, geluids- en videobanden worden verwijderd, evenals toiletspullen. Geld gaat er uit, en kostbare objecten als camera's worden apart geveild.

Behalve bij de KLM komen ook bij de afdeling Lost & Found van Schiphol voorwerpen binnen. Een paar honderd per week. Alles wordt nauwgezet bekeken en beschreven, om teruggaaf te bevorderen. 'Veel wordt binnen een paar dagen afgehaald of nagezonden. Mensen die iets belangrijks missen hangen snel aan de lijn,' zegt Ronald Lagrand van Lost & Found. Voor 7,50 gulden krijgen ze hun bezit terug.

Lagrand kan geen typering leveren van 'dé verliezer'. 'Het heeft denk ik met de spanning te maken van het reizen. In die opgewonden sfeer laat men wel eens wat liggen.' Dat is geen verklaring voor de rolstoelen die ook geregeld bij Lost & Found binnenkomen. 'De Lourdes-vluchten, zeggen wij altijd maar', zegt Lagrand. 'Ik vind ook wel eens een bril met zúlke jampotglazen. Begrijp ik niets van. Die man moet op de tast de luchthaven hebben verlaten.'

De volgende veiling van spullen van KLM en Schiphol is op maandag 10 mei, 19.00 uur, in de dependance van De Eland, Molukkenstraat 200, Amsterdam. Kijkdagen in het weekeinde ervoor.

Meer over