redactioneel

Wat bedoelde Marco nou toch, met die dromen die bedrog zijn?

null Beeld

De meeste dromen zijn…?

‘Bedrog!’, brullen we dan allemaal in koor, sinds Marco Borsato in 1994 een monsterhit had met, inderdaad,

De meeste dromen zijn bedrog, twaalf weken op 1 in de top-40 en goed voor een vermelding in het Guinness Book of Records.

Wel verfrissend dat John Schoorls allesomvattende verhaal over de ontstaansgeschiedenis van dit lied begint met een sceptische psychoanalyticus die zich afvraagt: wat bedoelt die Borsato nou toch? Wát heeft hij gedroomd? Hoe wéét hij dat dromen bedrog zijn?

Borsato zelf bedoelde trouwens niks, blijkt uit Schoorls zoektocht naar alles waarvan je niet wist dat je het wilde weten over deze Nederlandse variant van een bekend muziekgenre: de droom-song. Het origineel is Italiaans en vertaler Han Koreneef kreeg min of meer toevallig het idee dat hij over dromen moest schrijven. De Italohouse-invloeden van producer John Ewbank deden de rest. Aan het eind van het stuk komt de psychoanalyticus nog even terug op haar eigen vragen, en geeft een mogelijke verklaring voor het succes van De meeste dromen zijn bedrog: ‘Misschien sloeg het nummer daarom wel aan, omdat het volkomen onbegrijpelijk was.’ Gelukkiger verzekert ze ons er ook nog even van, mocht u zich dat afvragen: een droom is nooit bedrog.

Aimée Kiene, chef Volkskrant Magazine

Meer over