VSN spat bijna uit elkaar door vertrek BBA

Brabant krijgt zijn eigen onafhankelijke busonderneming. De Brabantsche Buurtspoorwegen en Autobusdienst BBA maakt deel uit van VSN, het bedrijf praktisch alle streekvervoer in Nederland onder zijn hoede heeft....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De raad van commissarissen van BBA nam gistermorgen het definitieve besluit. BBA denkt echter niet groot genoeg te zijn voor een toekomst als zelfstandig bedrijf. 'We gaan zo snel mogelijk op zoek naar een partner', zegt directiesecretaris J. Gielen. Er is nog geen contact met gegadigden .

De ondernemingsraden van de VSN-dochters in het noorden , Hanze in Groningen en Veonn in Friesland en Drente, zien hun kans schoon. Zij willen een fusie met het Gronings GVB, dat eigendom is van VSN's grote concurrent Vancom. Donderdag zijn de ondernemingsraden van de drie noordelijke bedrijven bijeen geweest om een plan te smeden voor zo'n noordelijk busbedrijf.

B. de Jong, voorzitter van de ondernemingsraad van Hanze, ziet het liefst ook een samenwerking met de NS voor de exploitatie van de provinciale boemels. 'Als er een garantie komt dat er een goed bedrijf voor het noorden ontstaat, maakt het de werknemers niet uit of de baas VSN, Vancom of Linjebus heet', zegt De Jong. De oorspronkelijke plannen voor de VSN-bedrijven kunnen wat De Jong betreft in de prullenbak.

De uittreding van BBA is een gevolg van een reorganisatieplan van VSN-topman Frans Sevenstern. Sevenstern wilde VSN overeind houden als overkoepelende holding waaronder twee grote busbedrijven zouden hangen: VSN-1 in de Randstad en het Westen, VSN-2 in het Noorden en het Zuiden. De politiek, die eist dat VSN zijn bijna-monopolie opgeeft, is daar fel tegen.

VSN-2 zou al een zwak bedrijf zijn geworden, maar nu BBA niet meer meedoet, lijkt de toestand onhoudbaar. BBA is de enige in deze groep die winst zou maken. Bovendien is het een zeer vermogend bedrijf. Zo maakte BBA vorig jaar 5 miljoen winst, terwijl Hermes 7 miljoen verlies leed en de twee noordelijke bedrijven ongeveer quitte draaiden.

De VSN-woordvoerder zegt dat de opdeling in VSN-1 en VSN-2 gewoon doorgaat, al 'moeten we even kijken naar de gevolgen voor VN-2'. Maar de centrale ondernemingsraad verwacht van de directie binnen een week nieuwe voorstellen. 'VSN-1 en VSN-2 zouden gelijkwaardige bedrijven worden. Aan die voorwaarde wordt nu waarschijnlijk niet meer voldaan', vreest voorzitter P. Pont van de centrale ondernemingsraad. Pont sluit niet uit dat VSN-2 zal moeten worden aangevuld met een andere winstmakende onderneming, zoals Oostnet.

C. Arends, directeur van Vancom Nederland, dat eigenaar is van het Groningse streekvervoerbedrijf GVB, laat vergenoegd weten in de nieuwste ontwikkelingen 'kansen en bewegingen' te zien. Hij ziet zowel in BBA als in de noordelijke VSN-dochters potentiële overnamekandidaten. Vancom heeft 500 miljoen in kas voor overnames.

VSN heeft van al zijn dochters tenminste de meerderheid van de aandelen, maar BBA was een buitenbeentje. De meerderheid, 54 procent, is in handen van de provincie Noord-Brabant en van enkele Brabantse gemeenten. Dat gaf BBA de vrijheid om het VSN-plan af te wijzen. Hoe de uittreding van BBA uit VSN verder vorm moet krijgen, moet nog worden bepaald.

Directiesecretaris J. Gielen zegt dat BBA is teruggedeinsd voor de cultuurverschillen tussen de noordelijke bedrijven en BBA. Maar or-woordvoerder A. Stoop van BBA stelt dat Sevensterns plan om VSN overeind te houden de belangrijkste reden was voor BBA om uit te breken: 'We wilden dat VSN-2 meteen een eigen structuurvennootschap zou worden en dat Sevenstern er geen zeggenschap meer over zou hebben.' Ook vreesden de Brabanders dat er met de noordelijke bedrijven, die graag met Vancom samen willen, 'geen coherent bedrijf' is te vormen.

De centrale ondernemingsraad eist binnen een week een nieuw voorstel van de VSN-dirctie. De splitsing moet doorgaan, denken alle partijen, want als over anderhalf jaar de markt wordt doorgevoerd in het busvervoer, mag een bedrijf alleen nog meedoen als het minder dan 50 procent van de Nederlandse markt bestrijkt.

Meer over