Vrouwen zijn prima verkopers, behalve van veevoer

'Sales lijkt misschien een mannenwereld, maar toch voelt het niet zo', zegt Iris van Stokkum van de ziektkostenverzekeraar NVS Verzekeringen in Sales Management, het vakmagazine voor verkoopdirecteuren en verkoopleiders....

Petra Kok van reisorganisatie Holland International werkt in een branche met traditioneel veel vrouwen. Zij is van mening dat je niet koste wat kost een vrouwelijke verkoper in een 'mannelijke branche' moet zetten, aldus Sales Management. 'Je moet het niet forceren. Zeker in bepaalde branches moet je daarmee uitkijken. Een verkoper van veevoer kan misschien beter een man dan een vrouw zijn.'

Dat is onzin, vindt Van Stokkum. 'Een verkoper is een adviseur. Of het nu een man of een vrouw is, het gaat erom dat hij/zij voldoende kennis van het product heeft. Een man kan prima parfum verkopen en een vrouw kunstmest. Verkooptalent en kennis, daar draait het om.'

Feit is dat veel vrouwen in de verkoopwereld moeten afrekenen met vooroordelen: 'Vrouwen zijn krengen, vrouwen kunnen niet verkopen en ik laat me de les niet lezen door een vrouw.' In de praktijk blijkt dat allemaal mee te vallen, vertelt een andere verkoopvrouw, Yvonne Schade. 'Ik verwachtte het eigenlijk wel in de automatiseringsbranche. Toch viel dat ontzettend mee. In eerste instantie denken mannen wel eens: ''Wat weet een vrouw van automatisering?'' Als ze echter merken dat een vrouw een technische achtergrond heeft en wel degelijk weet waarover ze praat, dan zijn die vooroordelen snel vergeten.'

Meer over