Vijfduizend pk razen langs file

'Kijk eens wat een ruimte.' Directeur A. Testa van het Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf (GVB) staat op de achtersteven van het supermotorschip Markermeer....

Even verderop, op de snelweg naar Amsterdam, sluiten auto's aan in kilometerslange files. De treinen naar de hoofdstad zitten maandagochtend stampvol. Testa geniet. 'Dit wordt het helemaal', zegt hij over de snelle bootverbinding tussen Lelystad en Amsterdam die gisteren is geopend. Op werkdagen varen de boten zeventien keer heen en weer. In het weekeinde dertien keer. De tarieven en de reistijd zijn vergelijkbaar met die van de trein.

De tocht heeft weinig met varen te maken. De veerdienst, gezamenlijk geëxploiteerd door het GVB en de nieuwe rederij Flevo Ferries, wordt onderhouden met catamarans. 'Dit geeft veel comfort', verzekert de kapitein vlak voor vertrek. 'Je merkt niet dat je vaart.' Dat klopt. Het trilt en zoemt, maar verder niks. De koffie staat rimpelloos in het kopje. Het gevoel van snelheid komt pas als de Markermeer een rijnaak voorbijstuift. Die lijkt stil te staan.

Op de maidenvaart is iedereen enthousiast. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat is erbij. Het ministerie heeft een riante subsidie van acht miljoen gulden verleend voor de komende anderhalf jaar. Daarna krijgt de rederij de normale vergoeding die ook geldt voor tram en bus.

De verwachtingen is dat het niet storm zal lopen bij de nieuwe verbinding. Op doordeweekse dagen is er op de zeventien afvaarten plaats voor 2500 passagiers. 'Ik geef ons een jaar de tijd om dagelijks een paar honderd kaartjes te verkopen. Bij zo'n zevenhonderd kaartjes draaien we rendabel', zegt directeur J. Nieuwenhuijs van Flevo Ferries.

Of de files tussen Amsterdam en de Flevopolders korter gaan worden, is de vraag. 'We verwachten ongeveer 10 procent nieuwe reizigers, 20 tot 30 procent mensen die de auto laten staan en de rest stapt over van trein of bus', zegt Nieuwenhuijs.

Een probleem voor de verbinding wordt bij aankomst in Amsterdam duidelijk. De boot meert af op het eiland Zeeburg, een plek in het oostelijke puntje van de stad waar niemand wat te zoeken heeft. Bussen brengen de passagiers naar het Centraal Station of Amsterdam-Zuidoost.

Nieuwenhuijs vertelt berustend dat hij graag naar het Centraal Station wilde varen, waar concurrent Fast Flying Ferries zijn ponten uit Velsen afmeert. De Oranjesluizen tussen het IJsselmeer en het IJ zijn spelbreker. Flevo Ferries kreeg geen voorkeursbehandeling. 'We wilden dat de sluisdeuren zouden openstaan als we aanvaren en dan zou het schutten weinig tijd hoeven te kosten', zegt Nieuwenhuijs. 'Dat lukte niet. We moesten op onze beurt wachten en dan kun je geen dienstregeling varen.' De PvdA gaat Kamervragen stellen over de gang van zaken bij de sluizen.

Meer over