Verhoging NS-tarieven in spits levert storm van protest op

De verhoging van de spitstarieven van de NS heeft een storm van protesten opgeleverd. Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond vinden het een schande....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Blijven de gezinsleden in de spits reizen, dan moeten ze ongeveer 70 procent meer gaan betalen. 'Zo jaag je de consument weer de auto in', vinden de consumentenorganisaties. De NS zijn zich van geen kwaad bewust. 'De gezinsleden van OV-jaarkaarthouder hebben jarenlang voor bijna niets gereisd', vinden de NS.

Volgens de spoorwegen gaan steeds meer gezinsleden van kaarthouders in de drukke spits reizen en daarvoor was de kaart niet bedoeld. De OV-gezinskaart moest gezinnen een alternatief bieden voor het reizen per auto.

De tarieven zijn dan ook analoog aan de kosten van het autorijden opgebouwd. In kosten maakt het namelijk niet uit of je met één, twee of drie mensen in de wagen zit. De NS vragen een pittige prijs aan de kaarthouder en sterk aflopende tarieven aan de gezinsleden.

Vorig jaar kostte een OV-jaarkaart, waarmee je door het hele land gratis met het openbaar vervoer kunt reizen, ongeveer 4500 gulden. Voor een tweede kaart moest 700 gulden extra worden betaald. Voor een derde en vierde werd steeds 150 gulden bijgelegd.

Deze lage prijzen zijn gezien de schaarste in de spits niet meer reëel, vinden de spoorwegen. Buiten de spits mogen de gezinsleden wel blijven reizen want dan is er plek genoeg in de treinen.

Volgens de spoorwegen wordt maar een beperkt aantal reizigers getroffen door de maatregelen. Iets meer dan 20 duizend mensen hebben een eenpersoons OV-jaarkaart. Twaalfduizend gezinnen hebben een OV-jaarkaart. Die huishoudens bestaan uit gemiddeld 2,5 personen. Ongeveer dertigduizend mensen genieten dus van het voordeel van de gezinskaart.

Kaarthouders kunnen in de spits blijven treinen, zodat er 17 duizend reizigers resten die in de ochtendspits worden geweerd. De NS denken dat ongeveer de helft (8500 mensen) regelmatig in de spits reist. Maar ook voor hen bestaan talloze alternatieven, zeggen de spoorwegen. Zo kun je als je steeds op hetzelfde traject reist een trajectjaarkaart kopen.

Per dag rijden er ongeveer tweehonderdduizend mensen in de drukke uren. Een paar duizend meer of minder, maakt voor de bezettingsgraad niet zo veel uit. De maatregel van de spoorwegen lijkt dan ook een puur financiële. De NS moeten ook wel, want de jaarcijfers over 1996 vielen bitter tegen. Om het gewenste rendement te halen, moeten de spoorwegen 500 miljoen gulden meer winst maken.

Om dit te bereiken, willen de NS de spits duurder maken en daluren aantrekkelijker. Rover zet vraagtekens bij deze strategie. De organisatie vindt dat spitsreizigers gepakt worden, omdat zij geen alternatief hebben.

Meer over