Vegavlug (18)

Doorstart na een korte winterstop: meer vegetarische snel-klaar-recepten, ingestuurd door lezers...

Evert Both uit Amsterdam gebruikt vaak recepten uit reclamefoldertjes. 'Stukjes vlees (of lijk) vervang ik gewoon door stukjes vegaburger - nepgehakt, nepkip enzovoort. Volgens mij hoeft het maken van een vegetarische maaltijd daarom niet veel langer te duren dan een vlees/vis-maaltijd.' Roergebakken bospeen met sesam, 4 personen: 1 bos bospeen, 6 lente-uitjes, 2 eetlepels olijfolie, 3 eetlepels appelstroop, zout, peper, 2 (of meer) eetlepels sesamzaad, 2 vegaburgers. Halveer de peentjes in de lengte. Snijd peen en uitjes in stukjes van 5 cm. Snijd de vegaburgers in stukjes. Verhit de olie in wok of pan. Roerbak peen, ui en burgerstukjes 10 minuten. Meng stroop en sesamzaad erdoor. Maak op smaak met peper en zout.

Both geeft er Rozemarijnaardappels bij: 3 theelepels rozemarijn, 2 eetlepels olijfolie, 750 gram krieltjes, zout, 1 gesnipperd sjalotje. Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin olie en rozemarijn 2 minuten. Krieltjes erbij, vuur iets lager, deksel op de pan, 4 minuten laten bakken. Dan deksel van de pan en krieltjes nog 6 minuten laten bakken. Op smaak maken met zout.

Corien Pels-Rijcken mailde een intrigerende smaakcombinatie. Het recept haalde ze uit het BBC-kooktijdschrift Good Food. Tomatenspaghetti met koriander en avocado, voor 4 personen: 450 gram (kant-en-klaar gekochte) tomatenspaghetti, pond in vieren gesneden kerstomaten, 3 eetlepels vers grof gehakt korianderblad, geraspte schil en sap van halve citroen, 1 geperste teen knoflook, 4 eetlepels extra vierge olijfolie, zout en peper, 3 kleine rijpe avocado's, geschild, ontpit en in blokjes. Meng tomaten, koriander, citroenschil en -sap, knoflook en olijfolie door elkaar. Meng er voorzichtig de avocado door. Breng op smaak met zout en peper. Kook de pasta al dente, giet haar af en meng voorzichtig met de saus. Pels-Rijcken: 'Door de warmte van de spaghetti komen geur en smaak van de avocado's en tomaatjes volop tot hun recht.'

Het huishouden van Ellij Rooijakkers heeft, zo mailt ze, ze, 'helaas een aantal handicaps': vegetarische voorkeuren en voedselallergieën. Uit deze Spitskoolschotel laat zijzelf de hazelnoten weg. Voor 2 personen: 1 fijngesneden spitskool(tje), 1 gehakte ui, 1 eetlepel kerrie, 2 eieren, losgeklopt met wat melk, 1 handje geweekte rozijnen, 4 ontvelde en in stukjes gesneden tomaten, handje gehakte hazel- of andere noten, 2 eetlepels boter/margarine of olie. Verhit de boter in een wok en bak de ui met kerrie tot hij kleurt. Kool erbij, op hoog vuur roerbakken tot hij zacht wordt. Erbij: zout naar smaak, rozijnen en tomaten. Vuur lager en alles laten doorwarmen. De tomaten moeten beet houden. Schep de spitskool wat opzij en voeg de eieren beetje bij beetje toe tot ze stollen; roer ze dan door de spitskool. Huize Rooijakkers eet er paprikasalade en rijst bij.

Meer over