'Stop misleidende sms-diensten'

Stichting Mijn Kind Online wil een einde aan misleidende sms-diensten. Uit het onderzoek Altijd binnen bereik blijkt dat een kwart van de Nederlandse jongeren weleens aan een sms-abonnement heeft vastgezeten, waar ze niet om hadden gevraagd....

Thijs Hartveld

Het onderzoek, van onderzoeksbureau Qrius, is uitgevoerd in opdracht van Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust. Duizend kinderen en jongeren van 8 t/m 17 jaar werden daarvoor benaderd. Nederlandse jongeren zijn tussen de 10 en 250 euro kwijt aan wallpapers, ringtones en spelletjes voor de mobiele telefoon. Vooral vmbo-leerlingen lijken gevoelig te zijn voor deze vorm van misleiding.

Mijn Kind Online vindt dat het nu echt genoeg is geweest. ‘We zijn al geruime tijd met de sms-industrie aan het praten over het transparanter maken van de reclames’, vertelt Remco Pijpers van Mijn Kind Online. ‘Daar willen veel bedrijven niet aan beginnen. Ondertussen verdienen ze miljoenen aan misleiding.’

Mijn Kind Online richt zich ook tot de ouders. ‘Ze moeten niet denken dat het aan hun kinderen ligt. Vaak kunnen kinderen echt niet weten dat ze een abonnement afsluiten’, zegt Pijpers.

Uit het onderzoek bleek dat kinderen die waarschuwingen van hun ouders kregen minder vaak ongewild een sms-abonnement afsloten. Daarom bieden Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust brochures aan over ‘mediaopvoeding’. Op de websites www.mijnkindonline.nl en www.mijndigitalewereld.nl zijn deze te bestellen en te downloaden.

Meer over