Stadswacht ingezet bij kaartjescontrole metro

De stadswacht van Amsterdam gaat vanaf volgende maand bij de ingang van de metro de kaartjes controleren. Daarmee probeert het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) het grote aantal zwartrijders in de ondergrondse terug te dringen....

Van onze verslaggever

Weert Schenk

AMSTERDAM

Voor het project worden 465 extra stadstoezichthouders in dienst genomen. Het gaat om langdurig werklozen die een zogeheten Melkert-baan krijgen.

Het is de bedoeling dat ze ook rondhangende zwervers en drugsverslaafden manen de stations te verlaten.

De stadswachten hebben geen enkele bevoegdheid, maar ze worden ondersteund door controleurs van het (GVB). Deze functionarissen, die wel bevoegdheden hebben, handelen passagiers zonder geldig vervoerbewijs af.

De stadswachten beginnen bij het metrostation Nieuwmarkt. Daarna komt er maandelijks een station bij. Als laatste krijgen de haltes van de Ringlijn permanente kaartcontroleurs.

Met het inschakelen van de stadswacht heeft het gemeentebestuur het idee laten vallen om aparte conciërges te benoemen. De stadswacht, die toezicht houdt op de openbare ruimte, zou de taak net zo goed aankunnen. Bovendien kunnen de stadswachten straks makkelijker doorstromen als er een ander controlesysteem komt.

Het GVB betaalt de gemeente voor de kaartcontrole en het toezicht op het buitenterrein. De

stadstoezichthouders blijven strippenkaarten en abonnementen controleren tot er vaste tourniquets zijn. Dat zal nog wel even duren; er is nog geen enkel zicht op een eigen tariefsysteem voor het Amsterdams openbaar vervoer.

Met de tourniquets bij de in- en uitgangen van de stations zou het zwartrijden drastisch kunnen worden teruggebracht.

Het GVB schat dat ongeveer een op de vijf reizigers in de metro geen geldig kaartje heeft. Bij een volledige controle door stadstoezichthouders denkt het dat aantal terug te dringen tot een op de veertien passagiers.

Meer over