Ruhr-triennale 'omarmt' Europa

Regisseur Luk Perceval gaat de komende drie jaar een theatertrilogie maken gebaseerd op Émile Zola's romancyclus De Rougon-Macquarts. De stukken gaan in première op de Ruhrtriennale. Maandag maakte intendant Johan Simons de namen van dat Duitse theaterfestival bekend.

Johan Simons. Beeld EPA
Johan Simons.Beeld EPA

In zijn levenswerk beschrijft Zola de wandel van alle leden van de fictieve familie Rougon-Macquart. Terwijl de een zich ontwikkelt tot moordenaar, ontpopt de ander zich als een machtig industrieel of revolutionair. Zola, de naturalist, toont de familie als microkosmos voor de maatschappij, en hoe lastig het is om je los te maken uit het milieu waarin je geboren bent.

De Vlaamse Perceval is gegrepen door de actualiteitswaarde van de 19de-eeuwse cyclus. Zijn eerste deel, Liebe, gaat over een dokter die onderzoek doet naar een wondermedicijn dat de jeugd kan teruggeven.

De Ruhrtriennale is een driejaarlijks theater- en kunstenfestival in oude fabriekshallen van het Duitse Ruhrgebied. Intendant Johan Simons presenteerde maandag het programma voor de editie 2015, dat plaatsvindt in augustus en september. Zijn motto is 'Seid umschlungen': wees omarmd. Simons wil een nieuwe, Europese impuls aan het festival geven. Deze moet vooralsnog voor een aanzienlijk deel uit de Lage Landen komen. Op het programma staat een aantal bijzondere producties, die elk een maatschappelijke open zenuw proberen te raken.

Accattone en Das Rheingold

Van Simons zelf zijn twee muziektheaterprojecten te zien. In Accattone, een coproductie met NTGent, laat hij teksten van Pier Paolo Pasolini over de zelfkant van de wereld samenkomen met Bachs cantates. Daarnaast gaat hij Wagners antikapitalistische sprookje Das Rheingold onder handen nemen, samen met de Finse laptopproducer Mika Vainio.

Ook Ivo van Hove zal er zijn, met zijn regie van De stille kracht, een bewerking van Louis Couperus' roman met Gijs Scholten van Aschat en Halina Reijn in hoofdrollen.

Opvallend is de komst van Susanne Kennedy, Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot, die eerder bij Toneelgroep Oostpool opzien baarden met Hideous (wo)men. In een oude kolenmijn bij Essen gaan ze Monteverdi's L'Orfeo transformeren tot een individueel te ervaren installatie, die Orpheus' afdaling in de onderwereld moet verbeelden. Het drietal vraagt zich af: 'Heeft iemand eigenlijk Eurydice ooit gevraagd of zij überhaupt wel terug wil?'

Meer over