Proefslapen in een showroom

BEDVERKOPERS AUPING, HÄSTENS EN COCO-MAT BIEDEN BELANGSTELLENDEN EEN HOTELARRANGEMENT AAN. EERST SLAPEN DAN KOPEN...

Daar lig je dan, op een dekmatrasje van eendendons, met daaronder een matras van zuiver scheerwol gevuld met natuurrubber, met daaronder een matras van nog meer rubber en gekamde cocosvezels met zeewier uit de Middellandse Zee, met daaronder een bed van beukenhout en nog meer rubber en cocosvezels. Alles bij elkaar zo`n anderhalve meter dik.

En slaapt dat lekker? Ja, dat slaapt heerlijk. Je moet het alleen net weten, dat in kamer 154 van het Blooming Hotel in Bergen een bed staat dat 6000 euro in de winkel kost. Een verrassing in een driesterrenhotel dat 119,50 euro voor logies en ontbijt vraagt. En het kan goedkoper: ga eerst langs bij een van de winkels van beddenfabrikant Coco-Mat (Amsterdam, Rotterdam, Arnhem), duw een paar keer peinzend in zo`n matras en de verkoper biedt je waarschijnlijk een overnachting in Blooming aan voor 70 euro.

Of in Hotel de Filosoof in Amsterdam, Hotel Stroom in Rotterdan of Hotel Molendal in Arnhem. Die hebben stuk voor stuk voor een zacht prijsje bedden gekregen van de chique fabrikant in ruil voor een speciaal arrangement voor potentiële klanten. Wie na een nachtje proefslapen besluit tot kopen, krijgt van Coco-Mat de hele overnachting terugbetaald.

Ook andere fabrikanten als Auping en Hästens bieden hotelarrangementen aan, zodat kopers eerst kunnen proefslapen. Zo groeien hotels uit tot verlengstuk van de showroom, terwijl hotelmanagers op hun beurt de kans krijgen betere bedden te plaatsen dan hun budget toestaat. Ook fijn voor nietsvermoedende reizigers die net de juiste kamer treffen.

`Een halfuurtje proefliggen is niet veel voor wie een bed koopt dat dertig jaar meemoet`, zegt manager Jeroen Schutter van Coco-Mat. Hij wil klanten daarom een nachtje laten proefslapen met 25 procent korting. `Dat vinden de meesten een heel leuk aanbod.` Niet dat veel klanten erop ingaan, Schutter schat eens in de twee weken, maar van die groep koopt 99 procent een bed van Coco-Mat.

Schutter: `Je kunt stellen dat ik mijn klanten zoveel mogelijk probeer te verpesten. Ik wil ze laten vóelen wat ook mogelijk is.` Daarnaast hangt de fabrikant sfeerfoto`s op aan de hotelmuren en hij legt Coco-Matbrochures in de kamers. `Zo bereik ik ook een nieuwe groep klanten.`

In Blooming zijn zojuist twee kamers ingericht door Coco-Mat. Naast het omvangrijke bed heeft de Griekse fabrikant een fauteuil bekleed met bijpassend linnen en twee robuuste nachtkastjes neergezet, die lijken op hakblokken van een slager. Er is weinig ruimte dus pas op met uitrekken in bed: je knakt zo vijf vingers.

Manager Sjoerd Brattinga is blij met de kamers. `We gaan een hele etage op deze manier inrichten.` Hij is niet bang een showroom te worden, omdat de beddenfabrikant heeft beloofd geen schreeuwerige reclame-uitingen op te hangen. En omdat het natuurrubber en zeewier van Coco-Mat past bij zijn hotel. `Blooming gaat over kunst, cultuur en natuur.`

Op zijn beurt moet Brattinga terughoudend zijn met eigen arrangementen. `Coco-Mat wil wel zijn klanten kunnen doorsturen zonder al te lange wachttijd.` De mogelijkheden voor een verdere samenwerking zijn volgens de manager beperkt. `Het moet een dure aanschaf zijn die je eerst rustig wilt proberen. Misschien een massagedouche/stoomcabine?` Komend jaar bouwt Blooming 46 nieuwe kamers en, meldt Brattinga, de inrichting is nog niet ingevuld.

De Zweedse fabrikant Hästens adverteert met een showroom vol slapende klanten, maar stuurt in werkelijkheid geïnteresseerden ook richting hotel. Slaap in designhotel La Bergère in Maastricht en je krijgt na aanschaf van een Hästensbed die kamerprijs terug. Ook als dat een goedkoper model is dan het ronde bed in kamer 331 (30 duizend euro) of de 2000T-serie op de eerste verdieping (18 duizend).

`Eigenlijk is één nachtje niet genoeg`, zegt Daniëlle Jacobs van de Hästens-winkel in Maastricht, dit jaar best female sales representative of the year. Het lichaam moet volgens haar langer wennen aan een nieuw bed. `Je kunt een aangename ervaring hebben, maar het is niet representatief.` Desondanks biedt haar winkel zo`n twee keer per week een hotelarrangement aan en zoekt Hästens momenteel naar een hotel in de buurt van Amsterdam.

De Nederlandse fabrikant Auping gaat het verst met twaalf hotels op zijn website. `Als je het goed wilt doen, heb je veel hotels nodig`, zegt new business-manager Henk Dresens. `We maken boxsprings en spiraalbodems, met en zonder pockets, hard en zacht. Daarom hebben we in elk hotel wat anders neergezet.`

In een speciaal boekje kunnen klanten opzoeken welk bed ze waar kunnen boeken. Nadeel: Auping trekt de overnachting later niet van de rekening af. Dresens: `Dat gaat in 2006 veranderen.`

Meer over