Prijzencarrousel Utrecht draait door

Of een publieksprijs Jeroen Krabbé nog iets zei, na al 'zo veel prijzen' te hebben gewonnen, wilde Philip Freriks weten....

RONALD OCKHUYSEN

Van onze verslaggever

Ronald Ockhuysen

UTRECHT

Krabbé, man van meeslepende terzijdes, had zojuist de Grolsch Filmprijs gewonnen, een prijs waarvoor een vakjury drie titels nomineert waarna een 150-koppige publieksjury het eindoordeel mag vellen. Hij kreeg de bierbokaal voor zijn regie van Left Luggage en vond dat 'héérlijk'. Het geldbedrag, 50 duizend gulden, is 'helemaal voor mezelf', al haastte de regisseur zich te zeggen 'dat het een leuk begin is van een budget voor een nieuwe film'.

Het was zaterdagavond vol en warm in het paviljoen achter de Winkel van Sinkel in Utrecht, het gestaag kloppende hart van het Film Festival. Het paviljoen is dezer dagen het praathuis van de Nederlandse film.

Alle prijswinnaars - en dat zijn er nogal wat - mogen nabij de bierpomp hun zegje komen doen, evenals regisseurs van in première gegane films en andere feestvarkens. De huisregel: conversaties dienen gespeend te zijn van kritische noten.

Zelfs regisseur Dick Maas, vermaard om vakkundig gemaakte publieksfilms en nog vermaarder om zijn voorliefde voor zwijgzaamheid, schoof aan toen er werd gekeuveld over First Floor Features, het productiebedrijf van Maas en Laurens Geels. De regisseur hoorde de hulde-uitingen met een bedremmeld gezicht aan. Alleen de momenten waarop de filmpers ter sprake kwam, veerde Maas op.

Om daarna toch maar weer, na enkele diepe zuchten en een handvol woorden, voor zich uit te staren, als een roofdier dat besluit zijn prooi te laten lopen omdat de geur hem niet bevalt.

Pitt Treumann en Wessel Ganzevoort, twee leden van het oprichtingsbestuur van FINE BV, moesten zaterdagmiddag hun verbale talent uitputten om een zaal met ruim honderd filmproducenten tevreden te stellen. FINE BV is de langverwachte 'intermediair tussen filmproducenten en potentiële financiers', een initiatief van het ministerie van Economische Zaken dat financiering van films voor particulieren en bedrijven fiscaal aantrekkelijker maakt.

Na een urenlange uiteenzetting (trefwoorden: 'productievolume', 'marktverbreding', 'rentabiliteitsoverwegingen' en 'seal of approval') was er een conclusie te trekken: FINE BV is vooral een interessante partner voor producenten van grote Nederlandse films die bij voorkeur niet Nederlandstalig zijn. Acteurs met grote namen in de cast is daarbij aanbevelenswaardig.

Zondag draaide in Utrecht de prijzencarrousel gewoon door. Leo de Boer ontving voor Engelen des doods het Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire.

In Engelen des doods, die vorig jaar door de NPS werd uitgezonden, zoeken nabestaanden in de moerassen bij het plaatsje Mjasnoi Bor (Rusland) naar de overblijfselen van hun voorouders die zich in de Tweede Wereldoorlog dood vochten voor hun vaderland.

De Holland Film Award, bestemd voor de film die de afgelopen twaalf maanden het meest is vertoond op buitenlandse festivals, ging naar I move, so I am van Gerrit van Dijk.

De film, die eerder een Gouden Beer won in Berlijn, is een getekend zelfportret waarin de maker onder meer verwijst naar zijn eerdere werk. Met een passender thema kon het Nederlands Film Festival het weekeinde niet afronden.

Meer over