Politie in Amsterdam vernietigt 1700 scooters met vals nummer

De Amsterdamse politie begint in december met het vernietigen van 1700 in beslag genomen scooters. Gezamenlijke waarde: 4,25 miljoen. De glimmende tweewielers zijn in beslag genomen bij controles....

De politie gaat ervan uit dat de scooters zijn gestolen. Uit de controles blijkt dat de helft van de brommers in de hoofdstad afkomstig zijn van diefstal. De nieuwprijs van een scooter varieert van drie- tot vierduizend gulden.

De jeugdige eigenaars van de brommers hebben hun voertuig doorgaans tegen een schappelijke prijs op straat of in een café gekocht.

Zij krijgen van justitie geen cent schadevergoeding, ook al wisten zij niet dat hun aankoop afkomstig was van diefstal. Minder dan 10 procent van de scooterrijders is verzekerd tegen diefstal.

Mede door het hoge percentage diefstal is de verzekeringspremie opgelopen tot circa duizend gulden per jaar.

Om teleurstellingen na de aankoop van een tweedehands scooter te voorkomen, heeft het Openbaar Ministerie in Amsterdam vrijdag zeven regels opgesteld voor de kopers. Het OM raadt de jeugd aan alleen te kopen van erkende handelaars of van personen die zich kunnen legitimeren. Er moet bovendien worden gecontroleerd of er niet met het framenummer is gerommeld.

Een te lage prijs is een indicatie dat de scooter gestolen is, waarschuwt justitie. Als bij de aankoop aan de zeven voorwaarden is voldaan en het blijkt toch een ontvreemde brommer te zijn, dan kan de koper verhaal halen bij de vorige eigenaar.

In theorie kunnen de oorspronkelijke eigenaars van de in beslag genomen scooters hun eigendom terugeisen. In de praktijk is dat echter vrijwel onmogelijk, omdat het eerste framenummer is verwijderd en daarmee hun eigendomsbewijs is verdwenen.

Het vernietigen van de 1700 scooters werd mogelijk gemaakt door een uitspraak van de Amsterdamse rechtbank. Die wees op 5 juli een verzoek van acht scootereigenaren af om teruggave van hun geconfisqueerde tweewielers. De rechtbank bepaalde dat de scooters onttrokken moesten worden aan het verkeer.

Amsterdam is het eerste arrondissement dat vernietiging toestaat. In die stad rijden waarschijnlijk ook de meeste scooters. Het Openbaar Ministerie in Amsterdam verwacht dat andere arrondissementen het voorbeeld zullen volgen.

De verzekeraar Unigarant, marktleider in brom- en scooterverzekeringen, verwacht dat de diefstal van scooters sterk zal afnemen als deze voertuigen in 2001 een kenteken krijgen. Nu rijden ze nog met een plaatje dat jaarlijks verwisseld moet worden. Met een kenteken zijn scooters gemakkelijker te traceren, net als auto's nu, aldus Unigarant.

De verzekeraar schrijft verzekerde scooterrijders veilige sloten voor. Maar dat voorkomt geen massale diefstal. Buiten de vier grote steden worden veel minder scooters gestolen. Daar is de verzekeringspremie vaak de helft van de Randstad-prijs.

Meer over