Poelifinario-cabaretprijs 2008 voor Maarten van Roozendaal

Jury: Van Roozendaal ‘lacht onze ontspoorde beschaving in het gezicht uit’. Goedemondt veelbelovend theatermaker...

Van onze medewerker Patrick van den Hanenberg

amsterdam De Poelifinario, de prijs die de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) jaarlijks toekent aan de maker(s) van het beste cabaretprogramma van het afgelopen seizoen, is dit jaar voor Maarten van Roozendaal voor zijn programma Het Wilde Westen.

De Neerlands Hoop, voor ‘de veelbelovende theatermaker die het grootste toekomstperspectief heeft’ ging naar Ronald Goedemondt.

Beide VSCD-prijzen werden gistermiddag in de Amsterdamse Kleine Komedie uitgereikt door Kees Torn, winnaar van de Poelifinario 2007. Minister Plasterk van Cultuur overhandigde de VSCD Oeuvreprijs aan Freek de Jonge.

De minister, die vrijwel alles van Freek, vanaf Neerlands Hoop heeft gezien, bekende dat hij als wetenschapper tijdens lezingen regelmatig de theatertrucs van Freek heeft uitgeprobeerd, maar besefte ook dat hij nooit zo’n veelzijdig kunstenaar kon worden. Freek werd geprezen voor zijn vernieuwingen: de popmuziek (met Bram Vermeulen), het hoge tempo, de rode draad, zijn liefdevol geformuleerde engagement dat verder gaat dan de waan van de dag.

Juryvoorzitter Doro Siepel, directeur van het Rotterdamse Theater Zuidplein, sprak de State of the Art 2008 uit, waarin werd gesignaleerd dat de Nederlandse kleinkunst momenteel pas op de plaats lijkt te maken. Onder druk van het cabaretpubliek dat steeds meer voor de veilige grote namen kiest en het avontuur schuwt, zijn impresariaten en theaterprogrammeurs voorzichtiger geworden. ‘De beginnende cabaretier vindt minder snel een impresariaat, en de vaak beperkte speellijsten laten zien dat hij of zij minder vlieguren kan maken dan nodig is voor zijn of haar ontwikkeling.’ De VSCD merkt op dat de kranten ook minder bereid zijn het onbekende de aandacht te geven dat het zo vaak wel verdient.

In de belofte-categorie vond de jury dat Ronald Goedemondt, die zichzelf in zijn tweede programma neerzet als een wat wereldvreemd typetje, met kop en schouders boven de concurrentie uitstak. Hij was daarom de enige genomineerde.

Maarten van Roozendaal had wél concurrentie, onder wie Herman Finkers en Sara Kroos. In Het Wilde Westen lacht Van Roozendaal volgens de jury ‘onze ontspoorde beschaving hard in het gezicht uit.’ Gesteund door zijn onmisbare muzikale secondanten Egon Kracht en Marcel de Groot heeft hij een tekstueel ijzersterk, cynisch en gevoelig programma gemaakt met knarsende composities. De jury stelde vol bewondering en verbazing vast dat er geen einde lijkt te komen aan de ontwikkeling van Van Roozendaal.

Meer over