Pieter Smedts kende vroeger niemand, nu is hij 'die man van de vliegtuigen'

Het is weer maandag, zoals elke maandag. Piet Smedts uit Baarlo, hier met het eerste prototype van de Duitse Tornado, verzamelt, verkoopt en verhuurt oude vliegtuigen.

Pieter Smedts Beeld Lukas Göbel
Pieter SmedtsBeeld Lukas Göbel

Op zijn 16de repareerde Piet Smedts (55) brommertjes in de schuur van zijn ouders. Rond zijn 18de werden de Zündapps vervangen door auto's. Tijdens de militaire dienst in Volkel nam hij zich het volgende voor: als ik ooit een eigen autobedrijf heb, dan zet ik een vliegtuig voor de deur.

Historisch vliegtuig

Zo is het gegaan. Piet begon voor zichzelf en plaatste een vliegtuig voor het gebouw, een F-104 Starfighter uit België. Tegenwoordig staat die Starfighter in Oosterland, ook weer bij een autobedrijf. Er bleek vraag naar te zijn. Al gauw kon je bij Piet niet alleen terecht voor een BMW, maar ook voor een historisch vliegtuig.

Piet Smedts, zegt Piet Smedts, die kende vroeger niemand. Tegenwoordig is hij 'Piet Smedts, die man van de vliegtuigen'. Piet Smedts, die onder meer een cockpit regelde voor de Spielberg-film Bridge of Spies. Iets doen wat niemand anders doet, daarin schuilt een deel van het plezier.

Niemand

Op zijn 50ste was zijn vliegtuigbusiness PS AERO zo groot geworden dat hij, vrij resoluut, met het autobedrijf stopte. Geweldig, maar ook confronterend. Zat hij eerst de hele dag met mensen te praten, nu begon er maandagochtend een nieuwe werkweek en kwam er niemand. Hij mist de auto's dus wel, of eigenlijk vooral de klanten. Daarom geeft hij rondleidingen en 'doet' hij af en toe weer wat oldtimers, 'voor de fun' en om onder de mensen te blijven. Of hij nog een brommer heeft? Misschien binnenkort weer. 'Er is iemand die zijn Zündapp wil inruilen voor mijn Cadillac.'

Meer over