Op mijn plekNicolas van Poucke

Pianist Nicolas van Poucke op zijn plek: ‘De akoestiek van deze zaal is misschien wel de mooiste die ik ken’

Pianist Nicolas van Poucke is een man met smaak. We fotografeerden hem op zijn verzoek in De Vereeniging in Nijmegen. Op het podium natuurlijk.

Nicolas van Poucke Beeld Jordi Huisman
Nicolas van PouckeBeeld Jordi Huisman

Wie?

Nicolas van Poucke (28)

Wat doet hij?

Hij is pianist

Waar zijn we?

Op het podium in de grote zaal van Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen

Wat is dit voor plek?

‘Wij zijn hier in De Vereeniging in Nijmegen. Ik was hier tien jaar geleden en dat maakte toen veel indruk op me. Ik weet nog dat het toen als vergane glorie aanvoelde, er lag overal een laagje stof. Het gebouw is nu opgeknapt en ergens was dat een teleurstelling toen ik binnenliep. Nu voelt het wel anders, de sfeer is een beetje weg. Maar het is nog steeds een fantastische plek en de akoestiek van de grote zaal is misschien wel de mooiste die ik ken. Ik was stiekem wel blij dat de houten vloer op het podium nog steeds kraakte, dat voelde nog oud.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Waarom deze plek?

‘Dit concertgebouw ademt zelfs na de vernieuwing nog steeds een 19de-eeuwse sfeer met al die art-nouveauversieringen, het is echt een nostalgische plek. Ik word geïnspireerd door dit soort oude glorie, dan waan ik me even in die tijd van grote 19de-eeuwse pianisten, zoals Beethoven. Als ik het podium op loop en een piano zie staan, begint het direct te kriebelen om te gaan spelen. Het speelt toch heel anders dan thuis in de huiskamer.’

Hoe zou jij je kledingstijl omschrijven?

Classy; ik draag bijna altijd wel een jasje en het liefst ook een pak. Ik ben liever overdressed dan underdressed, mij zul je niet zo snel in een joggingbroek tegenkomen. Kleren zijn voor mij meer dan een moetje, ik wil er iets mee uitdrukken. Toen ik klein was verkleedde ik me al veel, dus ik ben altijd al bezig geweest met een personage zijn. Sommige mensen vinden een rokkostuum bijvoorbeeld ouderwets, maar ik vind dat heel mooi, het geeft me een serieuze uitstraling. Door een rokkostuum aan te trekken verander ik van een gewone jongen die graag pianospeelt in een pianist.’

Door wie laat jij je inspireren?

‘Ik kijk veel op Instagram en kan dan geïnspireerd raken door bijvoorbeeld de voormalige Fiatbaas Gianni Agnelli. Maar mijn belangrijkste inspiratiebron is Theo Hiddema, dat is een goede vriend in zware tijden. Hoe die man zich elke dag perfect aankleedt, voor die discipline heb ik veel bewondering. Ik was heel goed bevriend met zijn vrouw Gerrie, met haar wisselde ik vaak tips over stijlvolle kleding uit. Van haar kreeg ik ook een donkerblauwe jas van alpacawol. Met die jas poseer ik op de cover van mijn nieuwe album.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Is je stijl veranderd?

‘Mijn stijl doorloopt fasen. Ik had in de zomer meer een Italiaanse fase, toen vond ik het fantastisch om kleding sprezzatura te dragen. Dat betekent dat je pakken quasinonchalant draagt door bijvoorbeeld je stropdas net even scheef te hangen. Nu in de winter draag ik meer Britse kleding, die oude dikke stoffen zoals tweed vind ik fijn. Toen ik in Almere woonde had ik ook een fase dat ik een petje droeg, maar hiphop en een petje passen nu niet meer bij mij.’

Waar koop jij je kleding?

‘Veel kleding koop ik bij de tweedehandswinkel. Ik krijg echt een kick van het vinden van unieke items.’

Wat is je droomhuis?

‘Ik zou graag zo’n 19de-eeuws huis hebben in het Vondelpark van Cuypers of een mooi huis aan de gracht met een krakende oude vloer.’

Wat draag je op de foto?

‘Ik draag mijn lievelingskledingstuk, een pak van tweed van Tommy Page, een kledingwinkel in Amsterdam. Ik was een van Pages eerste klanten en volgens mij is dit het eerste pak dat hij heeft gemaakt. Ik hou van tweed, het is dik en toegankelijker dan de stof van normale pakken. Het heeft ook iets weg van Britse gentlemen, het heeft iets elegants zonder protserig te zijn.

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Daarnaast gaat tweed lang mee, net als mijn leren schoenen. Ik koop altijd handgemaakte leren schoenen bij Terra Amsterdam. Goede schoenen zijn belangrijk en deze gaan mijn leven lang mee. Veel van mijn kleding is tweedehands, zoals mijn jas en deze Hermès-stropdas. Deze jas van Barbour heb ik in Londen gevonden. Ik heb echt een Hermès-obsessie, maar die stropdassen zijn nieuw veel te duur en het is veel leuker om ernaar te speuren bij tweedehandswinkels of markten.’

Meer over