Passagier Air New Zealand kan bieden op business-stoel

Air New Zealand gaat economy-passagiers vragen wat ze ervoor over hebben business class te vliegen. Ze mogen een bod doen op een stoel op internationale vluchten.

null Beeld

Als het bod wordt geaccepteerd, ontvangen de passagiers een paar dagen voor vertrek een bevestiging per email. Air New Zealand wil hiermee extra verdienen aan stoelen die anders leeg waren gebleven.

Het is niet duidelijk hoe de luchtvaartmaatschappij precies bepaalt welke biedingen worden geaccepteerd. De passagier kan online enkel zien hoe groot de kans op succes is: een groene balk betekent grote kans, rood is vrijwel kansloos. Upgrades van frequent flyers gaan altijd voor. Het aantal beschikbare stoelen zal variëren.

Air New Zealand heeft het OneUp-programma getest bij reizigers die hun ticket hadden gekocht in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Australië, maar gaat dat verder doorvoeren. Onder meer op de grote routes naar LA, San Francisco, Vancouver, Bejing en Londen gaat worden gewerkt met het biedsysteem.

'Het is een unieke kans voor passagiers die zich geen business class kunnen veroorlozen', aldus Christopher Luxon, de general manager van Air New Zealand.

Air New Zealand is al vaker vernieuwend geweest. Vorig jaar introduceerde de maatschappij de 'cuddle seats': van drie economystoelen naast elkaar wordt één bed gemaakt. Twee passagiers betalen dan ieder hun eigen stoel en ze betalen de derde stoel voor de helft van de prijs.

Instructievideo
Een van de meest in het oog springende innovaties is de veiligheidsvideo die de maatschappij toont aan het begin van de vlucht. Bij bijna alle maatschappijen is dat een saaie instructiefilm over de riemen, het reddingsvest en het uitzetten van de telefoon, Air New Zealand laat afslankgoeroe Richard Simmons alles uitleggen in een fitnessclip. In Nieuw-Zeeland hoort het tot de best bekeken clips op YouTube van 2011: bijna 2,5 miljoen mensen hebben de Air New Zealand-video gezien. Buiten het vliegtuig.

undefined

Meer over