Oshawacake, natuurlijke energiereep

Onze eerste kennismaking met macrobiotiek was begin jaren zeventig, toen mijn broertje en ik een week lang door onze hippie-ouders gedwongen werden 'gezond' te eten....

Ook de ouders gingen er steeds slechter uitzien. Misschiendoor de dagelijkse strijd met de kinderen of anders omdat ze zelfte veel door smaakversterkers en conserveringsstoffen warengeconditioneerd. Na een week strijd gaven ze zich gewonnen. Deterugkeer naar het oude levenspatroon werd bourgondisch gevierdmet veel chips, cola en rode wijn.

Anno 2006 is de macrobiotische voedingsleer verworden tot eenlevensovertuiging, compleet met filosofie en goeroe: GeorgeOshawa. In veel natuurvoedingswinkels kun je huisgemaakteOshawacake kopen. Dit is een stevige koek (cake suggereertluchtigheid en dat is het niet), gebaseerd op rondezilvervliesrijst en doorspekt met noten en rozijnen. Oervoedsel.

De koek is supergezond en bij uitstek geschikt om te etendoor mensen die intensief sporten. Met 60 gram heb je eenvoedzaam tussendoortje en bij een dubbele hoeveelheid eencomplete lunch of ontbijt. Haal de ingrediënten bij denatuurvoedingswinkel.

Kook 200 gram rijst, met een vingerkootje water boven derijst, in een halfuur tot 45 minuten gaar (voor de cake 250 g.gekookte rijst afwegen).

Vet een cakevorm in met neutrale olie. Rooster desesamzaadjes licht in een droge koekenpan op middelhoog vuur.Laat ze vervolgens op klein vuur vijf minuutjes een beetjedoorpoffen. Gooi in de vorm en draai rond zodat de zaadjes mooiverspreid raken over het oppervlak. Rooster de noten kort op hoogvuur.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snij de abrikozen inkleine stukjes. Meng nu alle ingrediënten in een grote kom meteen opscheplepel zeer goed door elkaar. Het moet een coherente,dik-plakkerige massa zijn. Gooi het mengsel in de vorm en drukhet met de lepel (die u eventueel even nat maakt om plakken tegente gaan) zeer stevig aan. Bak de cake in een halfuur gaar en laatgoed afkoelen. De plakken kunnen uitstekend worden ingevroren.

Meer over