OPEN EN BLOOT volkskrant.nl/lowlands2006 volkskrant.nl/lowlands2006

Filmaffiches moeten opvallen. De serie Blikvangers belicht de middelen die de ontwerper ter beschikking staan. Aflevering 6: Sex sells...

JAN PIETER EKKER

Affiches proberen mensen te verleiden tot een bioscoopbezoek. Daarbij is veel geoorloofd, maar niet alles. Niet alleen de films, ook de posters van films die in de Verenigde Staten in de bioscoop worden uitgebracht, worden gekeurd door de MPAA, de Motion Picture Association of America. En net als bij de films zelf moeten vooral seks en geweld het ontgelden. Zo werd een eerste versie van een poster van Saw 2, met twee afgehakte vingers, afgekeurd. Op een aangepaste versie staan de vingers groter en aflopend, waardoor niet meer duidelijk is dat ze zijn afgehakt. Helemaal helder zijn de richtlijnen niet, maar afbeeldingen van geweld, bloed, mensen in gevaar, drugs, bloot, godslastering, mensen in angstaanjagende omstandigheden, en verontrustende of angstaanjagende afbeeldingen kunnen op het meeste verzet rekenen.

In zijn documentaire This Film Is Not Yet Rated beklaagt Kirby Dick zich over de keuring van de MPAA. De organisatie is volgens hem overdreven preuts, terwijl geweld vaak wel oogluikend wordt toegestaan. De MPAA gaf de film vanwege ‘some graphic sexual content’ een NC-17 keuring – onder de zeventien geen toegang. Op de poster, die nog niet is gekeurd omdat de film alleen nog maar op festivals te zien is geweest, is een liggende, naakte vrouw afgebeeld. Onderaan haar rug staat MPAA getatoeëerd. Op haar bil is de filmtitel gebrandmerkt.

Open en bloot mag dus niet; sensuele monden, verleidelijke blote ruggen, buiken en décolletés mogen doorgaans wel. Net als fallussymbolen. Dus staat shockradiomaker Howard Stern op de poster van Private Parts naakt tussen enorme wolkenkrabbers, en zit gigolo Rob Schnieder op het afiche van Deuce Bigalow: European Gigolo olijk op een bankje voor de scheve toren van Pisa (op het dvdhoesje verving de Nederlandse distributeur de toren door een Amsterdammertje; de film speelt helemaal niet in Pisa maar werd voor het grootste deel in Amsterdam opgenomen). Ook fraai: Josh Hartnett liggend onderaan de poster van de pikante tienerkomedie 40 Days and 40 Nights, met de filmtitel en alle credits gestapeld in de vorm van een enorme penis (helemaal onderaan staat ‘coming soon’).

Tussen de omhooggeduwde borsten op de poster van Le divorce is het silhouet van de Eiffeltoren zichtbaar (de romantische komedie met Kate Hudson is in Parijs gesitueerd). In de linkerbovenarm van Tommy Lee Jones op de poster van Men in Black II menen velen een piemel te herkennen. En wie goed kijkt, ziet waarom het kasteel op de poster van de Disney-kinderfilm The Little Mermaid op internet ‘The Palace with the Phallus’ wordt genoemd.

De Nederlandse film Guernsey werd aan de man gebracht met een poster met het blote achterwerk van hoofdrolspeelster Maria Kraakman. Volgens regisseuse Nanouk Leopold vertelt de door Tara Fallaux gemaakte foto het beste het verhaal van de film, door het contrast tussen het kwetsbare lichaam en de harde ruimte. Het zal best. De poster belandde op de 63ste plaats van de Silent Hill Poster Design Contest. Het begeleidende commentaar: ‘I’ve never even heard of this film, but I love the audacity of sticking that perky little ass in full view’. (Ik heb nog nooit van deze film gehoord, maar ik vind het prachtig dat iemand de moed heeft dit parmantige kleine kontje in de spotlights te zetten.)

Vrouwelijk naakt verkoopt. Op het festival van Cannes werd afgelopen zomer 1-900, de Amerikaanse remake van Theo van Goghs telefoonseksfilm 06, door de internationale sales agent Cinemavault aan de man gebracht met een variatie op de Nederlandse poster van Erwin Olaf. Binnen een dag waren alle flyers weg; het laatste exemplaar was met plakband aan de stand van Cinemavault bevestigd.

In 1994 werd de Nederlandse poster, met een naakte vrouw die wijdbeens op een wc-pot zit met de ene hand in haar kruis en een telefoonhoorn in haar andere hand, door de Reclame Code Commissie al in strijd met het goed fatsoen en de goede zeden geacht; het beeld zou pornografisch zijn en werd verboden.

Volgens het Amerikaanse blad The Hollywood Reporter hadden de Amerikaanse sterren Denis Leary en Hope Davis geen idee dat de film zo werd verkocht. Op de bioscoopposter zullen ze binnenkort ongetwijfeld kuiser staan afgebeeld.

Meer over