Minder lawaai geëist op Eindhoven Airport

PvdA, D66, GroenLinks en SP zijn erop tegen dat dit jaar 486 keer een zwaar passagiersvliegtuig op Eindhoven Airport landt....

'Niet uitvoerbaar', zei Netelenbos donderdag in de Tweede Kamer. 'De contracten met de chartermaatschappijen voor 1999 zijn al gesloten. Als we minder zware toestellen toelaten, dan dreigt een eindeloos juridisch gevecht.'

Tot nu toe werden binnen het totaal van 18.050 vliegbewegingen van burgertoestellen 264 bewegingen met zware vliegtuigen op het Eindhovense vliegveld toegestaan. Na de renovatie van de start- en landingsbanen kunnen er volgens het ministerie van Verkeer 'technisch' 936 keer zware toestellen starten en landen.

De geluidsnormen voor Eindhoven Airport zijn nooit bepaald. Er wordt al jaren gewerkt met een indicatieve geluidszone. 'Die heeft wel een wettelijke status, maar is nog niet precies ingevuld. Daarvoor moet eerst een milieu-effectrapportage worden afgerond', zegt de woordvoerder van Netelenbos.

De tegenstanders in de Tweede Kamer vinden dat minister Netelenbos daarom te hard van stapel loopt. 'Er wordt vooruitgelopen op nieuwe beslissingen. De wettelijke basis ontbreekt. Tot die tijd moeten we vasthouden aan het huidige aantal van 264', zegt D66-Kamerlid Van 't Riet.

Volgens Netelenbos heeft dát aantal ook geen wettelijke status. 'Als het aantal zware vliegtuigen maar binnen het totaal van 18.050 bewegingen blijft. Hoe zwaar de vliegtuigen zijn, is niet interessant. Zij moeten de indicatieve geluidsnormen niet overschrijden.'

De kleine christelijke partijen GPV, RPF en SGP, die de uitbreiding kunnen tegenhouden, hebben enerzijds kritiek op het gebrek aan een wettelijke basis voor de uitbreiding, maar anderzijds begrip voor Netelenbos' argumenten. 'We kunnen wel de held uithangen en de zware toestellen tegenhouden, maar als minister Netelenbos ze na juridisch getouwtrek toch moet toelaten, hebben we niets gewonnen', aldus GPV-fractievoorzitter Schutte.

Meer over