Miljarden in internationale internetloterij

Novamedia, uitvoerder van onder meer de Nationale Postcode Loterij, lanceert deze zomer een internationale loterij op internet. Onder de naam Goodlot mikt het bedrijf op een omzet van een miljard gulden binnen vijf jaar, en een jackpot van een half miljard....

'We beginnen klein', zegt directeur Ronald van der Giessen van Novamedia. 'Maar éen miljard gulden is voor de komende jaren een conservatieve schatting.'

Ter vergelijking: in Nederland bracht de Nationale Postcode Loterij (NPL) afgelopen jaar ruim een half miljard gulden op.

Net als de Nederlandse variant krijgt Goodlot ondersteuning van een tv-programma in diverse Europese landen. Van der Giessen: 'Dat programma begint pas volgend jaar. We zijn nog in onderhandeling met producenten en met tv-zenders.'

Voor het project is een begininvestering van circa vijftig miljoen gulden nodig. Dat heeft Novamedia zelf, maar het bedrijf zoekt voorlopig samenwerking met andere partijen. Voor de hand liggen grote mediaconcerns als Telefónica/Endemol, CLT-Ufa/Pearson of KPN. Verder zijn prominenten als Nelson Mandela en Johan Cruijff benaderd om als ambassadeur op te treden.

Als eersten profiteren de zeven grootste charitatieve instellingen: Amnesty International, Artsen zonder Grenzen, UNICEF, Foster Parents Plan, Greenpeace, Wereld Natuur Fonds en het Rode Kruis. Van der Giessen: 'Die namen kent iedereen over de hele wereld. Dat is cruciaal voor onze plannen.' Volgens hem kunnen deze organisaties jaarlijks tientallen miljoenen guldens aan extra-inkomsten verwachten.

Dat is niet extreem veel; WNF, Greenpeace en Unicef ontvangen nu al dertig miljoen gulden per jaar van de Nationale Postcode Loterij. 'In Nederland moet 60 procent van de opbrengst naar het goede doel', verklaart Van der Giessen. 'Maar dat is internationaal niet haalbaar. In Engeland hoeft slechts 23 procent naar het goede doel en in Duitsland niets. Willen we concurrerend zijn, dan zal het prijzengeld fors omhoog moeten.'

Bij Goodlot gaat 20 procent van de bruto-opbrengst naar het goede doel. Dit is mogelijk door de loterij te registeren in het buitenland. Nederland geeft geen vergunningen uit voor loterijen op internet. De voorkeur gaat volgens Van der Giessen uit naar een land waarin de verdeelsleutel niet wordt voorgeschreven. Hij noemt België,Luxemburg, Liechtenstein, Australië of de Bahama's.

Ook Novamedia zelf krijgt een percentage van de opbrengst. Van der Giessen: 'Het is een bedrijfsmatige activiteit, we vragen een vergoeding voor onze inspanning en het gebruik van programma-formats.'

Het loterijprogramma wordt, stelt Van der Giessen, vergelijkbaar met die van de Britse National Lottery en de Nationale Postcode Loterij. Daarvan ontvangt Novamedia 2 procent van de bruto opbrengst. Dat leverde in 1999 ongeveer tien miljoen gulden op.

Een half miljard gulden als hoofdprijs is veel, maar geen record. In de Verenigde Staten is dat eerder weggegeven, evenals vorig jaar in de Spaanse El Gordo-loterij.

Novamedia verwacht met name belangstelling uit minder rijke landen als Polen, Tsjechië en Oekraïne. Het bedrijf beroept zich daarbij op ervaring in Oezbekistan, waar haar 'Ecolot' inmiddels marktleider is.

Meer over