Kampeer- en Caravanjaarbeurs: Trends achter de trekhaak

UTRECHT - Er kwamen de afgelopen maanden vooral sombere tijdingen uit de wereld van kogeldruk, disselkast en Porta Potti. De verkoop van nieuwe caravans stortte vorig jaar in met 22 procent, en dat terwijl er sinds 2005 al sprake was van een redelijk gestage neergang. Vorige maand volgde de faillissementsaanvraag van Kip Nederland in Hoogeveen, toch de 'Ferrari onder de caravans', en daarmee luidde ook de doodsklok voor de verwante merken Avento, Chateau, Beyerland en HomeStar. De voor de hand liggende verklaring voor de malaise: de economische crisis.

Van onze verslaggever Rob Gollin
De Opera-tenttrailer. Beeld
De Opera-tenttrailer.

Toch is de stemming in de bedrijfstak aan de vooravond van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht, van 22 tot en met 26 oktober, niet uitgesproken in mineur. Er wordt verwezen naar de statistieken in het buitenland, waar hier en daar het dieptepunt gepasseerd lijkt. Volgens de koepelorganisatie van fabrikanten en importeurs, de vereniging voor de Kampeer en Caravan Industrie (KCI), hebben veel bezitters vervanging even uitgesteld. Directeur Aad Koster ziet dan ook geen reden tot grote bezorgdheid. 'Veel toeristen raken ook nog eens uitgekeken op vliegreizen met all inclusive-arrangementen. En er komen steeds meer vijftigplussers met veel vrije tijd, de zogeheten empty nesters. Die stellen prijs op vakanties met veel flexibiliteit en weinig verplichtingen, maar wel met een zeker comfort. Dan is een caravan een logische keuze.'

Voor Kip is het doek nog niet gevallen. Begin deze week kwam de mededeling dat zich 23 kandidaten hebben gemeld voor een mogelijke overname - geen caravanbouwers overigens. De curator heeft op de beurs alvast ruimte laten reserveren.

Tweedehandsmarkt
Het idee dat er nog muziek zit in de aan te koppelen bungalowtjes, wordt vooral gevoed door de drukte op de tweedehandsmarkt. Met name exemplaren van minder dan vijf jaar oud zijn in trek. Tot en met juli van dit jaar werden er ruim 7.500 van verkocht, een stijging van 13 procent in vergelijking met het jaar ervoor en een bevestiging van een trend die al eerder was ingezet. Volgens de Bovag was afgelopen zomer de vraag zo groot dat bedrijven snel door hun voorraad heen raakten en er bordjes verschenen met 'gevraagd: occasions'.

Het prijsverschil tussen een caravan van vijf jaar oud en een nieuw model kan volgens de Bovag oplopen tot 4.000 euro, terwijl het voorzieningenniveau te vergelijken is. Het imago van een vakantieverblijf voor vutters ten spijt, de dealers maakten melding van veel jonge gezinnen die na een seizoen op proef de overstap maken naar de aanschaf van een recente tweedehands. Met een park van 480 duizend exemplaren heeft Nederland nog altijd de grootste caravandichtheid in Europa.

Rentree
Het vertrouwen in de markt is zo groot dat een verloren gewaand merk, het Belgische Constructam, een rentree probeert te maken. De productie van de caravans, te herkennen aan de gebogen ramen aan de voorzijde, stopte halverwege de jaren tachtig, maar een oud-medewerker van Chateau heeft de rechten opgekocht en inmiddels is er een productielijn opgezet in Overpelt. Volgens een woordvoerder is het 'dna' van de vroegere Constructam behouden, ooit 'de Mercedes onder de caravans'; de vergelijking met automerken is in zwang onder de liefhebbers. Het lage zwaartepunt, de ronde neus en royale toepassing van kunststof in het interieur zijn vertrouwde ingrediënten. Met een prijs van 'tussen de 23- en 26 duizend euro' wordt gemikt op de bovenkant van de markt; naar grote volumes wordt niet gestreefd.

De heersende trends tussen dissel en kentekenplaat: de toepassing van aluminium rukt verder op, wit is niet vanzelfsprekend meer en de eindkeuken keert terug. Maar toonzettend zijn vooral 'licht' en 'compact'. Dat de kleine auto's de laatste jaren goed verkopen, heeft zo zijn weerslag op de gemiddelde trekkracht van het wagenpark.

Geen tent, wel een off road-tenttrailer
Op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs staan geen tenten. Wel: caravans, campers, vouwwagens, voortenten en stands met accessoires. Het begrip tenttrailer manifesteert zich: sneller op te zetten dan een vouwwagen, maar met minder leefruimte.

Off road
Holtkamper toont een off road-tenttrailer met onafhankelijke vering in combinatie met spiraalveren. De wagen, de Ultimate Off Road ISCS, kan onverharde paden aan, maar de fabrikant claimt dat er ook op asfalt sprake is van een stabiele wegligging. Op de beurs is ook de Kyte opgesteld, een tenttrailer met een zwevende luifel, zonder stokken en scheerlijnen; 'struikelvrij en binnen enkele minuten op te zetten'. Het ontwerp kreeg onlangs de Caravan Design Award in Duitsland.

Sydney
Ook bekroond in Duitsland en toekomstig blikvanger op de camping is de Opera-tenttrailer van de firma Ysin (your suite in nature) uit Geldrop. Uitgeklapt vertoont de geometrie enige gelijkenis met het Opera House in Sydney, je kunt er ook een veredelde huifkar in zien. De uitrusting is luxe: een teakhouten veranda, twee elektrische verstelbare bedden, een boiler met warm water voor keuken, fonteintje en douche, een koelkast en een keramisch toilet. Aan materiaal is er onder meer canvas, roestvrij staal, eikenhout en leer verwerkt. De prijs komt overeen met die van een stevige caravan: vanaf zo'n 25 duizend euro.

Panorama
Aart Kok uit Heemstede toont de Livingstone, het nieuwe topmodel uit het tenttrailerprogramma. Hij staat met behulp van een enkele handeling en is verkrijgbaar met of zonder vast kuipzeil. Een luxekeuken van Zweeds beukenhout en roestvrij staal is aan de achterzijde gemonteerd en dus ook onderweg te gebruiken. Kenmerkende bestanddelen: de belading is ook bereikbaar bij ingepakte tent en een panoramaraam biedt vanuit het ruim bemeten bed (2,20 bij 2 meter) vrij zicht op de sterrenhemel. De prijs blijft onder de 10 duizend euro.

Zoeken
ASCI, bekend door de uitgave van campinggidsen, houdt sinds enige tijd al een zoekmachine voor campings op de mobiele telefoon in de lucht: http://m.eurocampings.eu. Met behulp van gps-coördinaten laat de site zien welke campings er in de buurt van de reiziger liggen. Er kan ook op de telefoonnummers worden geklikt, zodat je kunt informeren of er nog plek is. De gebruiker kan kiezen tussen een site met foto's of een met alleen tekst; de laatste drukt de kosten voor het gebruik van de mobiele telefoon in het buitenland.

Vorstbestendig
Whale introduceert een elektrische verwarming voor in de caravan of kampeerauto die weinig ruimte in beslag neemt en met een gewicht van 6,3 kilo de extra belasting binnen de perken houdt. Rookkanalen zijn niet nodig, montage is zelfs onder de vloer mogelijk. Er zit een vorstbeveiligingstand op, waardoor het volgens de producent ook in de vrieskou binnen behaaglijk blijft.

Een oude Constructam... Beeld
Een oude Constructam...
...en een nieuwe. Beeld
...en een nieuwe.
Meer over