Jorritsma eist van PvdA steun aan vervoersbeleid

Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat heeft coalitiepartner PvdA woensdag flink onder druk gezet. De minister eiste in de Tweede Kamer dat de PvdA akkoord gaat met een verplichte marktwerking in het stads- en streekvervoer....

Van onze verslaggever

DENHAAG

De PvdA voelt daar niks voor. Volgens PvdA-woordvoerder R. van Gijzel kan er ook wel vrije concurrentie komen als op vrijwillige basis afspraken worden gemaakt met de provincies en de gemeenten. Jorritsma gelooft daar niet in. 'Ik weet vrijwel zeker dat er niks gebeurt als marktwerking niet wordt opgelegd.'

De minister waarschuwde gisteren vooral dwarsliggers PvdA en CDA dat verplichte marktwerking een hoofdpunt van beleid is van het kabinet. 'Als er straks geen meerderheid voor is, moet ik mij gaan beraden op mijn positie.' In dat geval weigert ze, tegen de wens van de Kamer in, een bezuiniging van driehonderd miljoen gulden in het stads- en streekvervoer ongedaan te maken. Ook wil Jorritsma de aanbesteding van het openbaar vervoer niet overlaten aan de provincies en gemeenten, zoals ze van plan was. 'Als er voor dit beleid geen politiek draagvlak is, dan laat ik de decentralisatie schieten. Dan ga ik zelf aanbesteden', zei een geïrriteerde minister.

Jorritsma ergerde zich enorm aan de houding van de Kamer die maar weinig in haar richting wilde buigen. 'U weet niets eens wat de markt is', beet ze SP-kamerlid Poppe toe.

Voorafgaand aan het debat slaagden VVD en D66 er niet in met de PvdA een compromis te sluiten. Van Gijzel weigert steun te geven aan een motie van beide coalitiepartners waarin staat dat in het jaar 2003 35 procent van het openbaar vervoer, uitgezonderd de grote gemeentevervoerbedrijven, moet zijn aanbesteed. In 2003 zou dan moeten worden bekeken of de vrije markt werkt. Zo niet, dan moet alles worden teruggedraaid.

De motie van D66 en VVD kan rekenen op de steun van RPF en de groep Nijpels.

Jorritsma zei te kunnen leven met dit compromis, al stelde ze dat ze veel moet inleveren. De minister wil eigenlijk dat in 2005 al het openbaar vervoer is aanbesteed. Ze wees wel op de noodzaak dat de PvdA eerst moet instemmen met dit voorstel.

Kamer en Jorritsma praten waarschijnlijk volgende week verder over de toekomst van het stads- en streekvervoer. De minister gebruikt de komende dagen om met provincies, verenigd in het zogeheten IPO (Interprovinciaal overleg), en gemeenten (VNG) afspraken te maken over grootscheepse experimenten met aanbestedingen.

Van Gijzel zei na afloop van het debat een groot vertrouwen te hebben in de medewerking van de provincies en gemeenten. Over verplichtingen hoeft dan zelfs niet meer te worden gepraat, zo is zijn overtuiging.

Jorritsma blijft er echter bij dat zij een wettelijk instrument moet hebben om de lagere overheden te kunnen dwingen stads- en streekvervoer naar de vrije markt te brengen. Van Gijzel wil echter pas iets opleggen als blijkt dat openbaar aanbesteding op vrijwillige basis niet lukt.

Meer over