Op mijn plekPaul Faassen

Illustrator Paul Faassen: ‘De wolk zit hier in het verdomhoekje’

Beeld Jordi Huisman / Paul Faassen

Iemand met smaak, gefotografeerd in een zelfgekozen fraaie ruimte: dat is het idee achter deze rubriek. Deze week: Paul Faassen bij de ‘wolkenfabrieken’ in IJmuiden.

Wie? 

Paul Faassen (52)

Wat doet hij? 

Hij is illustrator en medeorganisator van de tekententoonstelling A Perfect Day

Waar?

Bij de hoogovens in IJmuiden

Beeld Jordi Huisman / Paul Faassen

Waar staan we?

Paul Faassen: ‘We staan in de duinen bij Tata Steel, in IJmuiden. Ik vind dit een heel mooie plek, omdat natuur en industrie hier samenkomen. Vooral de wolken vind ik prachtig. Ik zou niet in een klimaat willen leven waar de lucht altijd strakblauw is, dat vind ik saai. Ik heb het idee dat de wolken hier worden gemaakt. De hoogovens zijn wolkenfabrieken. De wolken komen uit de fabriekspijp, ze stijgen verticaal op en zweven dan horizontaal door.

‘Wolken zijn alles en niets. Ze lijken massa te hebben, maar toch kun je je hand erdoorheen steken. Soms zijn ze heel merkwaardig van vorm. Er zit bijvoorbeeld een verschil tussen de springerige Franse wolken en de heftige Nederlandse. Verder drijven ze een beetje stoïcijns rond. De wolk zit hier in het verdomhoekje. Veel mensen vinden het een onsmakelijke combinatie, die wolkenfabriek in de schitterende natuur. De wolken staan voor het kwaad, de ellende. Maar ik blijf ze toch van een enorme schoonheid vinden. Heel kwalijke dingen zijn soms ook mooi. De kleuren van de fabriek zijn prachtig samen met die van de lucht, het maakt niet uit of die blauw of grijs is. En in combinatie met de verschillende tinten groen van het helmgras in de duinen is dat voor mij Nederland. Of eigenlijk Ameland, waar ik als kind veel kwam. De duinen zijn een beetje de Nederlandse bergen.’

Beeld Jordi Huisman / Paul Faassen

Wat betekent goede smaak voor jou?

‘Goede smaak zit in mooi gemaakte spullen, vakmanschap. Dat zijn dingen die aandacht hebben gekregen, heel precies zijn afgewerkt en een rijke uitstraling krijgen. Ik vind spullen die een heldere vorm hebben mooi, die simpel zijn. Daarnaast moet het ook praktisch zijn. Design waarop je niet kunt zitten, heb ik niets mee. Functionaliteit moet samengaan met esthetiek, zoals bij de bureaustoel Aeron van Herman Miller. Die is comfortabel, maar ziet eruit als een gevechtsmier.’

Waaruit bestaat een goede outfit voor jou?

‘Het moet lekker zitten. En de laatste tijd draag ik graag felgekleurde kledingstukken, ook in de winter. Het ligt er ook aan wat er te koop is, ik ben tenslotte ook een slaaf van de mode, maar wel een met een voorliefde voor pakken. Vooral jasjes. Een jasje geeft een tweede laag, wat soms fijn kan zijn. Alsof je een harnas aan hebt. Dat heeft een jasje meer dan bijvoorbeeld een vest.’

Hoe is je stijl in de loop der jaren ontwikkeld?

‘Als puber was ik vooral van de spijkerbroeken en bloesjes, terwijl mijn vrienden legerkisten en militaire pofbroeken droegen. Ik had niet echt een uitgesproken stijl. Daarna werden het veel bandplooibroeken. Daardoor is mijn vrouw verliefd op me geworden.’

Beeld Jordi Huisman / Paul Faassen
Meer over