Die ene leerlingMira van Broekhoven

‘Ik ga het op een andere manier proberen, zei hij. Komt goed, juf’

Leerkrachten, docenten en hoogleraren over de leerling die hun kijk op het vak veranderde. Deze week: Mira van Broekhoven (47) van het Da Vinci College in Roosendaal over Qader, die haar leerde de balans te vinden tussen realisme en valse hoop.

null Beeld Hedy Tjin
Beeld Hedy Tjin

‘Hiphopper wilde hij worden, professioneel hiphopper. Ik hoorde hem er met klasgenoten over praten. Hij had net een nieuw liedje gemaakt, vertelde hij. Zelf de tekst geschreven, een beat eronder gezet, een dansje erbij bedacht. De clip stond nu op YouTube. Ik stelde voor er met z’n allen in de klas naar te kijken. Dat vond hij een goed idee.

‘Qader was een lange, vrolijke jongen met een Somalische achtergrond. Een berg eigenwijze krullen op zijn hoofd, bijna altijd een brede grijns op zijn gezicht. Als andere leerlingen luidkeels door de klas riepen wat er allemaal mis was met mij en met de school, stelde hij me gerust. Trek je er niets van aan, juf. Komt goed.

‘Iedereen was stil toen Qader op het digitale schoolbord verscheen. We zagen hem met zijn witte zonnebril dansen in een donkere stad. Waarover hij rapte, verstond ik niet goed. Na afloop applaudisseerde de klas. Er kwamen vragen. Hoe had hij dat aangepakt? Waar was de studio waar hij dat nummer had opgenomen? Qader straalde, zo trots was hij. Hij werkte al aan het volgende nummer, zei hij.

‘Niet lang daarna hadden we een gesprek over zijn toekomst. Hij vertelde dat hij naar de Herman Brood Academie wilde, een mbo-opleiding tot hiphopartiest volgen. Ik twijfelde toen ik dat hoorde. Was zoiets wel weggelegd voor een jongen op het praktijkonderwijs?

‘We zochten samen informatie. En al snel ontdekten we dat een vmbo-diploma vereist was. Je moest eigen werk insturen. En een auditie komen doen. Qader had nauwelijks in de gaten welke hobbels hij nog moest nemen, ook niet toen ik hem voorzichtig een paar kritische vragen stelde. Juf, zei hij, ik weet dat veel mensen dit willen. Maar ik weet ook dat ik anders ben. Mijn werk is anders. Ik weet dat ze me gaan aannemen. Komt goed, juf.

‘Ik wist dat het moeilijk zou worden voor Qader, dat hij het waarschijnlijk niet ging redden, dat betere muziek nodig was dan hij maakte. Maar ik zag ook zijn enthousiasme, de grijns op zijn gezicht. En dus kropen we ook de volgende keer samen achter de computer. We meldden hem aan voor een open dag van de Herman Brood Academie, die hij zou vergeten. Na de volgende open dag schreven we hem in voor de opleiding. Daarbij lieten we keurig weten dat hij geen vmbo maar praktijkonderwijs volgde.

‘Van die gesprekken met Qader leerde ik dat leerlingen opbloeien als ze over hun droom praten. Of dat nou een droom is om metselaar te worden, in de groenvoorziening te werken of als schoonmaker in de zorg aan de slag te gaan. Wie was ik dan om ze meteen terug op aarde te zetten? Voor deze leerlingen zijn al zo veel paden afgesloten. Ze kunnen niet uit honderden opleidingen op hogeschool of universiteit kiezen, zoals mensen die beter leren. Ik wil daarom elke droom van elke leerling serieus onderzoeken.

‘De kunst daarbij is om de balans te vinden tussen realisme en valse hoop. Want uiteindelijk willen we natuurlijk wel dat al onze leerlingen uitstromen naar een baan of een mbo-opleiding die past bij hun mogelijkheden. Ik blijf dus altijd vragen stellen, zoals pas bij een jongen die ingenieur wilde worden. Wat is dat dan, ingenieur? En wat moet je daarvoor kunnen?

‘Na een paar bijeenkomsten ging ik met Qader dus ook een ander gesprek aan. Stel hè, zei ik, stel dat je nu niet aangenomen wordt. Dan is het handig iets achter de hand te hebben, toch? Dit beaamde hij. En dus keken we naar andere opleidingen, voor het geval dat. Hij koos voor een opleiding tot beveiliger.

‘Uiteindelijk mocht Qader toch auditie komen doen bij de Herman Brood Academie. Hij werd direct afgewezen. Ik sprak erover met hem. Heel erg jammer, zei hij. Maar hij liet zijn hoofd niet hangen. Ik ga het op een andere manier proberen, zei hij. Komt goed, juf.’

Zelf een verhaal over een leerling door wie u anders naar uw vak ging kijken? Mail het naar r.kuiper@volkskrant.nl.

Meer uit deze serie

Lees op deze pagina meer verhalen van leerkrachten, docenten en hoogleraren die vertellen over die ene leerling die hun kijk op het vak veranderde.

Meer over