Op mijn plekHendrikje Crebolder

Hendrikje Crebolder, op haar plek in een botanische tuin: ‘Hier komt het beste van twee werelden samen’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

De plek van directeur Development & media van het Rijksmuseum en vrouw met smaak Hendrikje Crebolder? De Hortus Botanicus in Amsterdam.

Wie? Hendrikje Crebolder (50)

Waar? De Hortus Botanicus Amsterdam

Wat doet zij? Directeur Development & Media van het Rijksmuseum. Hendrikje Crebolder houdt zich bezig met fondsenwerving, marketing en communicatie.

Waar zijn we?
Hendrikje Crebolder: ‘We zijn in de Hortus Botanicus, een bijzondere plek in Amsterdam. Hier komt het beste van twee werelden samen: de tropische natuur én de stad. De palmen doen me denken aan Tanzania, waar ik geboren ben. Mijn vader werkte daar als tropenarts.’

Heb je thuis ook planten?
‘Ik heb thuis nog geen planten, het lukt me niet ze te onderhouden. Daar heb ik te weinig tijd voor. Wel heb ik altijd veel bloemen in huis.’

Zie je invloeden van Afrika terug in jouw interieurstijl?
‘Ja, bij mij thuis vind je Afrikaanse maskers en kussens van Vlisco-stof.

Wat is jouw dierbaarste kledingstuk?
‘Dat is een Afrikaanse rouwoutfit, bestaande uit een rode hoofdband, een topje met pofmouwen en een broek, gemaakt van Vlisco-stof. Mijn zusje Eva en ik zochten toen ik 15 jaar was samen een vriendin op in Ghana. Eenmaal daar, had ik veel lol met de vrouw des huizes, maar dat hield snel op toen ze hoorde dat haar oom was overleden. Eva en ik mochten mee naar de begrafenis, in op maat gemaakte rouwkleding. Nu ik zelf kinderen heb vind ik het achteraf gezien wel stoer van mijn ouders dat we zonder hen naar Afrika mochten.’

Is jouw kledingstijl door de jaren heen veranderd?
‘Nee, die is altijd al relaxed geweest. Voor het werk kleed ik me wel iets meer formeel. Ik begon met werken in de advocatuur. Toen stond ik op mijn eerste dag bij de bushalte in een reusachtig mantelpak met doorzichtige kousen – dat was in de jaren tachtig. Nu is de norm wel iets meer casual, wat beter bij mij past.’

Lenen jouw dochters Emma (18), Olivia (16) en Bibi (12) weleens kleding?
‘Ja, heel vaak. Een aantal truien delen we zelfs; zoals een wollen bordeauxrode trui van Acne Studios, die we zelfs nog dragen nu er bij de mouwen allemaal gaten in zitten. Mijn ouders gooiden ook nooit kleding weg. Zo droeg ik op de middelbare school, een kobaltblauwe mohair trui met daarop een lichtflits geborduurd. Kom ik tijdens mijn studententijd thuis voor Kerst, doet mijn moeder open met die trui aan van tien jaar geleden. Zegt ze: ‘Ja, maar die staat toch nog goed?’.’

Heeft jouw moeder jouw kijk op kleding beïnvloed?
‘Nee, maar wel het relatieve belang ervan. Thuis droeg ze altijd dezelfde Peruaanse poncho; een souvenir van een van haar reizen. Ze is dichter (Emma Crebolder), schrijft dichtbundels en heeft geen interesse in uiterlijk. Bij ons thuis waren boeken belangrijker dan kleding.’

Zeg je daarmee dat je kleding niet belangrijk vindt?
‘Nee, ik beleef er wel veel plezier aan. Vooral kleding voor kinderen kopen vind ik heel leuk. Zo kocht ik voor mijn nichtje Alice een wollen jasje met een fluwelen kraag in Londen bij Paul Smith. Daarna heeft mijn neefje Hendrik het jasje gedragen en toen ook nog mijn drie dochters. Dat jasje is zo mooi, dat je er slippers onder kan dragen en er nóg chic uitziet.’

Kleding

Broekpak
‘Dit katoenen unisex broekpak is van het Nederlandse Bonne Suits. Het concept van de ontwerper Bonne Reijn is heel sterk. Hij heeft een paar producten ontwikkeld, zoals dit broekpak en andere pakken, waar hij op voortborduurt. Het pak kan ik aan naar elke gelegenheid: van een bezoekje aan de hortus tot een werkevenement ‘s avonds.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Schoenen
‘Deze gouden schoenen zijn van Celine en heb ik in Italië gekocht. De combinatie van deze schoenen met het simpele broekpak is heel leuk; ze springen er echt uit. Kleding moet vooral mooi zijn, of iets comfortabel zit vind ik minder belangrijk. Zo heb ik een rok met knoopjes die op de fiets steeds allemaal openspringen. Heel onhandig, maar wel een mooie rok.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Tas
‘Deze canvastas is van het Rijksmuseum, ik gebruik hem overal voor; elke dag neem ik hem mee naar werk en als ik een weekendje weg ga prop ik hem helemaal vol. Ook mijn dochters gaan met mijn tas aan de haal. Dat vind ik heel bijzonder, want welke moeder kan nou zeggen dat haar kinderen haar werktas gebruiken? Vroeger droeg ik vaak een grote leren schoudertas van Balenciaga. Nu gebruiken mijn kinderen die soms als schooltas. Hij is nu wel helemaal afgedragen; vroeger was-ie donkergroen en nu is-ie helemaal verkleurd tot lichtgroen.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman
Meer over