Heel fijn, nog een pincode erbij

De pinpas heeft al een pincode. En nu komt er nog eentje bij voor het opladen van de chipkaart. Kan de oudere klant het elektronisch betalen wel bijbenen?...

MARGREET VERMEULEN

'Ik ben wel 83, maar ik leef nog steeds. En ik moet toch zien dat ik blijf meedraaien.' Mevrouw R. Kotting uit Amsterdam ziet vreselijk op tegen de komst van haar chipknip. 'Die knip is ingesteld op jonge mensen. En daar ben ik erg boos om. Wij zijn toch ook klanten? Ze moeten ook rekening met óns houden.'

Moderne betaalmiddelen zijn een kwelling voor menige bejaarde. Ze mijden de flappentap. 'Ja, wat wil je anders?', reageert mevrouw S. Kleen (73) uit Utrecht. 'Ze hebben hier op Vreeburg onlangs nog een paar oudjes het geld zomaar uit de handen getrokken.'

Ook betalen met de pincode is voor veel ouderen beslist geen alledaagse handeling. 'Ik schrijf liever een betaalkaart uit. Maar als er een lange rij voor de kassa staat, dan hóór je ze denken: daar heb je weer zo'n langzame bejaarde', vertelt mevrouw Kotting.

Twee keer is de pinpas van mevrouw Kotting 'ingeslikt'. 'Die meisjes achter de kassa begrijpen niet wat er fout gaat. Ze denken dat ik mijn pincode niet kan onthouden, maar zo pienter ben ik nog wel. Ik kan het alleen niet snel genoeg intikken. En dan gaat het fout.'

Woordvoerder Jules Prast van de ABN Amro zucht diep. 'Is het komkommertijd bij jullie? Wie zegt nou dat ouderen moeite hebben met electronisch betalen? Volgens ons is dat geen structureel probleem. Dat komt in alle leeftijdsgroepen wel voor. Met een chipknip kun je bovendien zonder pincode betalen. Het gemak staat juist voorop.'

Er is wel een pincode nodig om de chipknip op te laden, geeft Prast toe. 'Maar iedereen moet dat kunstje even leren. U moest eens weten hoe vaak onze medewerkers naar buiten moeten lopen om klanten te helpen bij het opladen van de pas. En dat zijn heus niet alleen ouderen.'

De Algemene Nederlandse Bond van Ouderen (ANBO) ziet de chipknip als een welkome aanvulling op de gewone portemonnee. 'De meeste bejaarden staan er positief tegenover. Voorwaarde is wel dat er geen wirwar aan pincodes ontstaat.' Uit onderzoek dat de Consumentenbond heeft laten doen, blijkt dat nogal wat ouderen moeite hebben met het onthouden van hun pincode, laat staan met het onthouden van meerdere pincodes.

Maar de klantenservice van de Postbank is onverbiddelijk. 'Nee, mevrouw. U krijgt twee pincodes. Eén voor uw pinpas en een voor uw chipper. Dat is veiliger. Het oplaadapparaat voor de chipper is niet afgeschermd. Er kán meegelezen worden.'

'Dat is voor ouderen echt een probleem. Dan gaan ze hun codes noteren en dat is gevaarlijk', vertelt Frank van der Aa van de ANBO. Mevrouw Kotting heeft haar pincode ook nu al altijd bij zich, in een notitie-blokje. Voor het geval dat ze 'm vergeet.

Mevrouw Kleen en mevrouw Kotting hopen vurig dat ze ook in de toekomst nog met contant geld kunnen betalen. Ze bevestigen daarmee de uitkomst van een onderzoek van SWOKA, het instituut voor consumentenonderzoek. Mensen willen niet veroordeeld worden tot het gebruik van de chipcard. Ook de ANBO krijgt geregeld telefoontjes van mensen die niet verplicht willen worden met de chipknip op zak te lopen.

'Met die kaartjes verlies je toch het overzicht over je uitgaven', vindt mevrouw Kleen. 'Ik heb sowieso liever gewoon geld. En dat hoor ik op mijn gymclub ook aldoor.'

Mevrouw Kotting is er niet gerust op dat ze met gewoon geld kan blijven betalen. 'Denkt u eens aan de spoorwegen. Ik ben doodsbang dat ze de loketten sluiten op Station Zuid. Dan móet ik een kaartje uit de automaat halen. Maar dat gaat voor mij veel te snel, net als de betaalautomaat. De ene instructie na de andere verschijnt op dat schermpje - en voor je 't weet is hij húp weer weg.'

Bij de ABN Amro verwacht men dat de chipknip 20 procent van de contante betalingen gaat vervangen. Maar als een gemeente parkeermeters installeert die louter van electronisch geld leven, heeft de bank daar natuurlijk geen invloed op, legt woordvoerder Prast uit.

'Die jonge mensen gaan allemaal van zichzelf uit', vindt mevrouw Kotting. 'Jullie zitten de hele dag achter computers, maar wij niet. Ouderen moeten tegenwoordig zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dat is allemaal best, maar dan wel in ons eigen tempo.'

Maar de ene bejaarde is de andere niet. In de slagerij om de hoek kijkt de winkelbediende hoogstverbaasd op als een grijs-gepermanente dame zegt: 'Slager, wanneer kan ik hier nou eindelijk eens met m'n chipknip betalen?'

Meer over