Fusie smeedt 's werelds grootste drankconcern

Guinness en Grand Metropolitan gaan fuseren tot GMG Brands. Daarmee ontstaat de grootste drankenfabrikant ter wereld. De gecombineerde beurswaarde van de twee bedrijven steeg maandag, na de bekendmaking van de voorgenomen fusie, van 66,5 naar bijna 75 miljard gulden....

Van onze correspondent

Bert Wagendorp

LONDEN

GrandMet is 's werelds grootste producent van spiritualiën, Guinness is nummer drie. Het laatste bedrijf geniet vooral bekendheid als producent van de donkere Guinness-ale, het Ierse biertje bij uitstek, dat in vijftig landen wordt geproduceerd en in honderdvijftig verkocht.

De fusie tussen de twee bedrijven was opmerkelijk snel geregeld. Volgens George Bull, topman van GrandMet, legde hij het voorstel tot samengaan op 10 april, tijdens een hapje en een drankje, voor aan Tony Greener, zijn collega van Guinness. Die zag er wel wat in. De twee zullen voorlopig samen het bevel voeren over de nieuwe gigant, tot Bull in 1998 met pensioen gaat. Dan wordt Greener de enige topman.

Bij Guinness en GrandMet werken wereldwijd 85 duizend mensen. De fusie zal de komende drie jaar aan tweeduizend van hen hun baan kosten. Over drie jaar moet de fusie, die 1,2 miljard gaat kosten, jaarlijks 560 miljoen gulden aan besparingen opleveren.

Die moeten vooral worden bereikt door het in elkaar schuiven van de marketing- en verkooporganisaties van de twee bedrijven. Het wereld-marktaandeel van GMG Brands in de sterke dranken-sector bedraagt straks ongeveer tien procent.

Guinness hoopt na de fusie te kunnen profiteren van de sterke positie van GrandMet in de Verenigde Staten, GrandMet denkt haar voordeel te kunnen doen met de aanwezigheid van Guinness op groeimarkten, vooral in Azië en Oost-Europa.

Deze markten bieden voor de drankindustrie nieuwe kansen. In de VS en West-Europa wordt steeds minder sterke drank gedronken.

De fusie moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten in Brussel en Washington. De twee bedrijven verwachten volgende maand al een positieve beslissing.

GrandMet kwam in oktober vorig jaar in het nieuws, toen geruchten de ronde deden dat het bedrijf de Nederlandse dranken- en voedselproducent BolsWessanen voor 2,7 miljard gulden zou willen overnemen.

Omdat GrandMet iets groter is dan Guinness - de beurswaarde van de twee bedrijven voor de fusie-aankondiging was respectievelijk 35 en en 31,5 miljard - krijgen de aandeelhouders van GrandMet 52,7 procent van GMG Brands in handen.

Het nieuwe conglomeraat zal uit vier poten bestaan. De gecombineerde wijn- en drankenpoot UDV, Pillsbury, Burger King en Guinness. UDV zal jaarlijks zo'n 1,2 miljard flessen wijn en drank verkopen.

Guinness kwam in 1986 in opspraak, na de overname van drankenproducent United Distillers. In het gevecht met rivaal Argyll om UD had Guinness haar aandelenkoers gemanipuleerd, om de aandeelhouders van United Distillers over de streep te trekken. Toenmalig topman Ernest Saunders werd later wegens die malversaties veroordeeld.

Eind vorig jaar bepaalde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dat Saunders geen eerlijk proces had gehad.

Rutger Hauer, de Nederlandse acteur, werd door zijn optreden in reclamespots voor Guinness-bier een bekendheid in Groot-Brittannië.

Aan zijn productpromotie werd enige afbreuk gedaan toen bekend werd dat Hauer allergisch was voor het donkere goedje en dat hij dat daarom tussen de verschillende takes steeds zo snel mogelijk weer uitspuwde.

Meer over