Fusie busbedrijven dreigt te stranden

De fusie tussen de zuidelijke busbedrijven Hermes, BBA en Stadsbus Maastricht staat op het punt te mislukken. Het grootste bedrijf Hermes, eigendom van Connexion, weigert zich aan de vorig jaar getekende intentieverklaring te houden....

'Het lijkt er op dat Hermes onder druk van Connexxion onder de fusie uit wil', zegt voorzitter W. van Oosterwijck van de ondernemingsraad van BBA. De BBA-directie heeft een brief gestuurd aan minister Netelenbos van Verkeer, eigenaar van Connexxion, om Hermes alsnog te dwingen te fuseren met BBA en Stadsbus Maastricht.

Volgens Van Oosterwijck is Connexxion, de handelsnaam van streekvervoergigant VSN, bezig zijn strategie te wijzigen. Het bedrijf moest in opdracht van de regering krimpen, maar heeft daar blijkbaar genoeg van. Connexxion lijkt nu weer te willen groeien in Nederland. Maar dat mag niet van de politiek. Die bepaalde dat de busgigant pas weer in Nederland mag uitdijen als hij minder dan 50 procent van het streekvervoer in handen heeft. Nu bezit Connexxion ongeveer 70 procent.

Het busbedrijf probeert door middel van een truc de regering op andere gedachten te brengen. 'We rijden inmiddels ook treinen in de Achterhoek. Tel je de spoormarkt bij de bussenmarkt op, dan zitten we ver onder 50 procent marktaandeel. We kunnen dus weer gewoon groeien', aldus Connexxion-woordvoerder W. Lely.

De strategiewijziging is volgens ingewijden ingegeven door het falen op de buitenlandse markt. Connexxion wilde vooral daar groeien, maar het krijgt er geen poot aan de grond. Dat komt omdat er buiten de landsgrenzen niet veel busbedrijven te koop zijn. Is dat wel zo, dan zijn de Europese toppers als het Franse CGEA of de Engelse vervoerders Arriva en Stagecoach daad- en vooral veel kapitaalkrachtiger.

De mislukking van het buitenlandse avontuur zou Connexxion-topman Sevenstern van gedachten hebben doen veranderen. Hij eist nu meer marktaandeel in Nederland en probeert de Haagse politiek om te praten.

Meer over