Het eeuwige levenFred J. Sterk

Fred J. Sterk (1936-2020), vliegtuigtechneut in de glorietijd van Fokker

Fred J. Sterk was lucht-vaarttechnicus in de tijd dat de vliegtuigbouw in Nederland nog een speerpunt van de industrie was.

null Beeld

Hij speelde een sleutelrol in de Nederlandse vliegtuigbouw toen Fokker nog furore maakte. Fred J. Sterk werkte zijn hele loopbaan bij het Nationaal Luchtvaart Laboratorium, nu Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in Amsterdam. Hier hield hij zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe toestellen voor Fokker. ‘Hij was marketeer en technicus tegelijk’, zegt DirkJan Rozema, een collega van hem bij het NLR.

Toen Sterk daar in 1958 begon viel hij met zijn neus in de boter. Hij mocht de testen gaan doen voor de nieuwe Kolibrie helikopter, die was ontwikkeld bij het NLR en werd gebouwd door het Amsterdamse bedrijf Kromhout, het Rotterdamse Aviolanda en Fokker. Er werd een nieuwe onderneming voor opgericht, maar de Nederlandse helikopter zou uiteindelijk floppen. Meer succes had hij met de ontwikkeling van de allereerste vluchtnabootser in Nederland die de eigenschappen van vliegtuigen onderzocht. Succesvol waren ook de bijdragen aan de Friendship en Fellowship. Sterk deed onderzoek naar de vliegeigenschappen van verticaal opstijgende toestellen en aan de nooit gebouwde viermotorige F27 bedoeld voor het vliegen vanaf korte startbanen.

Van 1977 tot 1992 coördineerde Fred Sterk alle vliegtuigontwikkelingsprojecten die het NLR uitvoerde. Hierdoor was hij betrokken bij alle nieuwe Fokkerprojecten, de MDF-100, de F-29, de Fokker 50 en Fokker 100. In 1992 werd hij benoemd tot hoofd directiestaf van het NLR, een functie die hij uitoefende tot zijn pensioen in 1998. Fokker ging na een overname door het Duitse concern Dasa midden jaren negentig failliet.

Sterk werd geboren in Amersfoort als zoon van een technicus die voor de oorlog bij vliegtuigbouwer Koolhoven werkte en later naar de KLM zou gaan. Het gezin woonde in Rotterdam tijdens het bombardement in mei 1940. ‘Mijn vader vertelde wel eens dat hij zich het geluid van de overvliegende bommenwerpers altijd is blijven herinneren. Mogelijk vindt zijn fascinatie voor de luchtvaart daar wel haar oorsprong’, zegt zijn oudste dochter. Na een studie vliegtuigbouwkunde aan de mts ging hij bij het NLR werken.

‘Hij was geknipt voor het werk. Hij was een bindende figuur met een brede interesse, een groot netwerk in de luchtvaart en een subtiel gevoel voor humor’, zegt Rozema. Dit maakte hem ook uitermate geschikt voor allerlei bestuursfuncties. Bijna twintig jaar was hij secretaris/penningmeester van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaarttechniek (NVvL). Hij had een internationale bestuursfunctie bij het International Council of Aeronautical Sciences (ICAS), waarvoor hij congressen in onder meer Beijing, Anaheim en Melbourne organiseerde.

Lokaal was hij actief als gemeenteraadslid voor het CDA in Ouder-Amstel en de dekenale raad Noord-Holland Rozema: ‘Als een begenadigd auteur met een goed geordend archief en veel historisch besef heeft hij bij het 50-jarig bestaan van de NVvL haar geschiedenis bondig beschreven.’ Na zijn pensionering verscheen in 2008 een uitgebreide geschiedschrijving over vijftig jaar ICAS van zijn hand.

Fred trouwde in 1960 met Lidwien Franken en kreeg met haar twee dochters. Na Lidwiens overlijden in 1991 hertrouwde hij in 1992 met Truike van den Eerenbeemt. De afgelopen tien jaar woonde hij in ‘haar’ stad ’s-Hertogenbosch.

Zijn dochter noemt haar vader een degelijke man, zowel in zijn werk als privé. ‘Hij las, maar hij werkte het liefst in en om het huis. Altijd was hij bezig iets te maken’, zegt ze. Hij overleed zondag 15 maart thuis in Den Bosch aan de gevolgen van darmkanker.

Meer over