Frans CGEA wil Brabants busbedrijf

Het Brabantse busbedrijf BBA wordt bijna zeker verkocht aan de Franse vervoerder CGEA, het moederbedrijf van het onlangs opgeheven Lovers Rail....

CGEA heeft inmiddels een bod uitgebracht op het Brabantse busbedrijf. Maar dat zit volgens deskundigen nog onder de gewenste prijs. De Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten zou ongeveer honderd miljoen gulden moeten opbrengen.

De top van de BBA is zeer te spreken over het Franse CGEA. 'Het lijkt er op dat ze een zelfde visie hebben op het openbaar vervoer als wij', zegt bestuursvoorzitter Jan Zaaier. Maar Zaaier wil niet stellen dat de verkoop al rond is. 'De aandeelhouders, die binnenkort bij elkaar komen, moeten daar nog over beslissen.'

De provincie Noord-Brabant en busbedrijf Connexxion hebben ieder een belang van ongeveer 46 procent. De rest is van een aantal Brabantse gemeenten.

De provincie wil zijn aandelen graag verkopen. Connexxion aarzelt. De busgigant stootte op last van het kabinet zijn noordelijke busdochters Veonn en Hanze af, maar vindt dat het daar bij moet blijven. Stilletjes hoopt de grootste streekvervoerder van Nederland dat de politiek coulant wordt, en Connexxion het belang in BBA mag houden.

Maar de kans daarop is nihil. Voor 2003 moet 35 procent van de Nederlandse bussenmarkt worden aanbesteed. In de nog geheime wet die de marktwerking regelt, staat dat een vervoerder pas met openbare veilingen mag meedoen als het niet meer dan 33 1/3 procent van de vervoersmarkt van streekbussen en regionale treinen in handen heeft.

Omdat Connexxion nu bijna 50 procent van die markt in handen heeft, zit er niets anders op dan nog meer busdochters te verkopen. Connexxion zal zich niet alleen moeten ontdoen van de BBA, maar ook nog een bedrijf ter grootte van het Limburgse Hermes op de markt moten gooien.

Het Utrechtse vervoerconcern voelt daar echter weinig voor. Onlangs hielp de busgigant om die reden zelfs een fusie tussen het Limburgse Hermes en de Brabantse BBA om zeep. Connexxion wilde eerst beide bedrijven in één deal verkopen, maar bedacht zich op het laatste moment.

Hermes diende binnenboord blijven, omdat Connexxion, dat vrijwel al het streekbusvervoer in de Randstad en het midden van het land verzorgt, geen zin heeft in een grote buitenlandse concurrent in de zuidflank. Bovendien vindt bestuursvoorzitter Frans Sevenstern nu dat Connexxion vooral moet groeien in het buitenland. En dat kan volgens hem alleen als er sprake is van een sterke basis in Nederland.

Als er toch verkocht moet worden, dan moet wil Sevenstern het liefst Nederlandse busbedrijven ruilen voor buitenlandse. Tot nu toe leek deze strategie tot mislukken gedoemd. Buitenlandse vervoerders hadden weinig zin om afstand te doen van hun moeizaam bij elkaar gesprokkelde Europese bedrijven.

CGEA biedt ook hier perspectieven. Als eerste heeft de Franse vervoerder zich bereid verklaard een buitenlandse bedrijf in te wisselen voor een Nederlandse. De kans dat CGEA de BBA verwerft is ook om die reden groot.

Meer over