DE BEWUSTE DIGIBETE BURGEROlaf Tempelman

En wat krijgt Kurt Cobain op zijn sterfdag? Voorgeprogrammeerde synthpop!

null Beeld

Vandaag precies een jaar geleden overleed Florian Schneider, de helft van het visionaire Duitse electropopensemble Kraftwerk. Schneider komt de eer toe in de jaren zeventig al te hebben voorzien dat computers zouden gaan componeren en robots zouden gaan optreden. Die Mensch-Machine, luidt de toepasselijke titel van een klassiek Kraftwerk-album. ‘Veel mensen zijn robots zonder dat ze het weten’, is een klassieke Schneider-uitspraak. Ook mooi: ‘Emotie is een vreemd woord.’

Stel dat Magenta, dat Kunstmatige Intelligentie-programma waarmee Google vele soorten kunstenaars naar de kroon wil gaan steken, de wereld op de eerste sterfdag van Schneider een nieuw Kraftwerk-nummer had geschonken. Wellicht hadden sommige fans gehoord dat de computer nog niet zo goed kan componeren als schaken. Maar reken maar dat een nieuw Kraftwerk-nummer in betere aarde was gevallen dan dat nieuwe Nirvana-nummer dat Magenta er deze maand uit floepte ter ere van de 27ste sterfdag van Kurt Cobain.

Vrij naar Máxima kun je zeggen dat het ‘een beetje dom’ was van de computer zijn algoritmes los te laten op het oeuvre van een band als Nirvana. Fans van dertig jaar geleden hekelden de ‘bloedeloze voorgeprogrammeerde synthpop’ die de jaren tachtig hadden voortgebracht. Bij Nirvana hoorden die ‘eindelijk weer muziek van vlees en bloed’. ‘Computers zijn de kanker van de muziek’, zei er eentje in mijn omgeving, en precies dat commentaar las ik online op dat nieuwe nummer dat de fans van de computer cadeau kregen.

Beste machine, laat de eerstvolgende keer je algoritmes los op het werk van een band die voorzag wat jij tegenwoordig allemaal uitspookt, een band met fans die in staat zijn cadeaus van machines te waarderen. Zoals Florian Schneider het formuleerde in een prachtige uitspraak die ook van een computer had kunnen zijn: ‘Soms spelen wij de muziek, soms speelt de muziek ons en soms speelt het.’

Meer over