Een scheepsbouwer die de tijd voor je nam

De rustige perfectionist, werd hij wel genoemd. Botenontwerper Pieter Beeldsnijder was vermaard om zijn interieurs met bijzonder houtsnijwerk.

Pieter Beeldsnijder. Beeld
Pieter Beeldsnijder.Beeld

'Je kon hem bellen en zeggen dat je een bepaald soort boot wilde. Dan zei hij: 'Kom maar even langs'. Hij pakte een stuk papier en tekende het precies zoals je het wilde hebben. Aan het einde van het overleg gaf hij een eerste tekening, waaronder zijn initialen stonden en ook exact de schaalgrootte. Dat noem ik nu vakmanschap.' Scheepsbouwer Bouw van Wijk (nu 82) werkte vanaf begin jaren tachtig samen met ontwerper Pieter Beeldsnijder. De Van Wijk 621, de sloep die Beeldsnijder in 1988 voor hem tekende, wordt wel beschouwd als de mooiste sloep ooit. Er zijn door jachtbouwer Van Wijk in Woubrugge uiteindelijk meer dan duizend van gemaakt.

Het standaardmodel van de Van Wijk 621 kostte in 1988 40 duizend gulden. Dat was voor veel mensen nogal prijzig en daarom werden goedkopere nieuwe types gemaakt. De Van Wijk 621 werd verbeterd, en lichter en efficiënter gemaakt. Inmiddels bestaan er ook elektrisch en hybride aangedreven versies.

Pieter Beeldsnijder overleed 21 maart na een lang ziekbed op 78-jarige leeftijd in Edam. Hij laat zijn vrouw Willy achter.

Beeldsnijder werd geboren in Amsterdam als jongste zoon van musicus (banjo, drums, piano) en componist Willem Beeldsnijder. Het gezin telde vier kinderen. Pieters oudere broer Frans zou in de voetsporen van hun vader treden en een bekend pianist en componist worden. Ook Pieter leerde pianospelen - het bleef een hobby voor de rest van zijn leven - maar koos voor een opleiding scheepsbouw.

Hij begon zijn carrière in 1957 bij de toenmalige Amsterdamse scheepswerf G. De Vries Lentsch jr, waar hij meewerkte aan de bouw van het koninklijk jacht de Groene Draeck. Na verloop van tijd kon hij als ontwerper op de tekenkamer aan de slag. Jarenlang lag het accent op beroepsvaartuigen: van baggerschepen tot trawlers voor de visserij. Beeldsnijder specialiseerde zich in de jachtbouw. Hij tekende zowel motorjachten als zeiljachten voor een groot aantal werven. Zijn eerste ontwerp van een groot jacht was de 31,3 meter lange Tonga die in 1985 werd gebouwd voor Hakvoort Shipyards in Monnickendam. Zijn eerste echte superjacht was de 49,8 meter lange Jefferson Beach (nu bekend als Braveheart) die vier jaar later bij een Zweedse werf werd gebouwd.

Later richtte hij zijn eigen bureau PB Design op. Hij verwierf internationale faam met jachten voor Huisman in Vollenhove zoals Hyperion, Ethereal en Athena. Voor het historisch zeiljacht de Stad Amsterdam ontwierp hij het interieur. Hij was niet alleen ontwerper van luxe boten en jachten, in 1995 creëerde hij PB Special Craft waar hij juist kleinere zeilboten, tenders en motorjachten tot 60 voet zelf ging bouwen. 'Ik ben gek op mooie kleine boten, zoals bijvoorbeeld een Petterson...', staat op zijn website. Die liefde kwam tot uiting in de talrijke sloepontwerpen voor Van Wijk Maritiem.

Het tijdschrift Boat International noemde hem de rustige perfectionist uit Edam. 'Hij is in de wereld van de superjachten vooral bekend van zijn interieurs met adembenemend houtsnijwerk. Maar zijn kennis strekte zich uit van de kleine traditionele boten voor het open water in Nederland tot berekeningen van de vormen van scheepswanden, snelheid en stabiliteit voor alle boten en jachten.'

Bouw van Wijk herinnert hem als een 'echte botengek'. 'Het was een heel prettige man. Als je met hem praatte, ging het al snel over boten en de verschillende vormen.'

Hij had ook zijn eigen motorjacht ontworpen, waarmee hij twee jaar geleden nog met zijn vrouw over de Middellandse Zee voer.

Meer over