Een heel zachte knuffel voor een keiharde prijs

In Nederland zijn de knuffels niet of nauwelijks bekend, en misschien is dat ook maar beter zo, want heel nette en volwassen Amerikanen en Engelsen lopen elkaar inmiddels al onder de voet voor een Beanie-baby....

Persbureau Reuters meldt dat het personeel van Londense speelgoedwinkels gillend gek wordt van klanten die om de Brittania-Beanie-baby komen zeuren, terwijl dat knuffeltje al lang en breed is uitverkocht. Winkelverkoopsters hebben de Reuters-verslaggever bij die onthulling toch vooral op het hart gedrukt niet hun naam of die van de zaak te noemen, omdat Beanie-gekken rustig nog eens voor een tweede of derde keer vergeefs bij ze durven aan te kloppen om te vragen of er toch niet héél misschien. . .

Een Beanie is een kinderpop die in verschillende uitvoeringen en in beperkte oplages wordt gemaakt door het bedrijf Ty Inc. in Illinois in de VS. Alle knuffels hebben een eigen naam en geboortedatum en, ook bijzonder, ze zijn maar voor korte tijd in de handel alvorens ze baby-af zijn en 'met pensioen' gaan. De Brittania is de laatste loot aan de stam, pas sinds een maand alleen verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk en daar dus nu al zo goed als onvindbaar.

Toch is de Beanie met de Britse vlag op zijn berenborstje gespeld niet het beroemdste exemplaar uit de reeks. Dat is de Princess-Beanie, een in paars pluche uitgevoerd beertje dat een witte roos bij zich draagt ter nagedachtenis aan prinses Diana. Vorig jaar kwam het speelgoedbeest in een limited edition op de Britse markt en vrijwel direct drukte de halve natie de Beanie aan de boezem. Liefhebbers die toen achter het net visten, betalen nu een vermogen voor de Princess, die indertijd voor maar 4,99 pond (vijftien gulden) voorbij de kassa mocht.

Er zijn in Londen nog een paar speelgoedhandelaren die de Diana-Beanies in voorraad hebben en de collectioneurs het vel ervoor over de oren trekken: ze willen de Diana-Beanie wel voor de prijs van bijna duizend gulden van de hand doen, maar niet eerder dan nadat de verzamelaar éérst nog eens 24 gewone Beanie-baby's tegelijk van ze koopt. Voor de Brittania die ze eventueel ook nog onder de toonbank hebben, moet de klant ten minste net zo diep door de knieën.

In de VS kan het wat de rage betreft amper gekker. Een 77-jarige man werd in juni 1997 betrapt met partij gestolen Beanies van twaalfhonderd stuks. De oude van dagen liep bij agenten in de gaten toen hij de Beanies trachtte te verkopen op een groente- en fruitmarkt. Ook de Teenie Beanie Babies die McDonald's in Amerika in zijn Happy Meals stopte, veroorzaakten meer ellende dan goodwill, omdat de klanten meerdere maaltijdverpakkingen bestelden, de knuffels eruit haalden en de hamburgers, de kipklonten, de frieten en de milkshakes vervolgens onaangeroerd in de afvalbak kieperden.

Dankzij de Beanie steeg de totale Amerikaanse speelgoedverkoop in 1997 met 10 procent. Allerhande thuisnaaisters en aanverwante doe-het-zelvers profiteren driftig mee van Beanie's triomfen: op Internet, meldt Reuters, wemelt het al van de Beanie-kledingboetieks.

Meer over