DE BEWUSTE DIGIBETE BURGEROlaf Tempelman

Een algoritme kan blijkbaar redeneren dat iemand zich online als een digibeet gedraagt

null Beeld

Van Jacques Brel is het fraaie chanson Tango Funèbre, oftewel de begrafenistango. Op mijn scherm word ik al maanden getrakteerd op een begrafenisfestijn waarop je ook de foxtrot en de lambada kunt dansen. Eerst kreeg ik zodra ik online was reclames voor begrafenisverzekeringen en leerde ik hoeveel mogelijkheden er tegenwoordig zijn om iets aparts van je uitvaart te maken. Misschien redeneerde het algoritme daarna: hij neemt geen begrafenisverzekering, dan is hij waarschijnlijk zo iemand die gewoon cash bij het crematorium wil afrekenen. De afgelopen weken werd ik op mijn scherm aangekeken door een vriendelijke oude vrouw die mij goede en betaalbare crematoria ‘bij u in de buurt’ aanraadde.

Als ik aanleg had voor complotten, zou ik denken dat er een verband is met een uitnodiging die vorige week in mijn mailbox zat, voor de Funeral Fair, ‘de grootste outdoor uitvaartbeurs van Nederland’, bedoeld om het idee weg te nemen ‘dat de uitvaarbranche eng is’. ‘Inspiratie opdoen voor een persoonlijke uitvaart, informatie vergaren tijdens creatieve en interactieve workshops, livemuziek, lekkere hapjes en drankjes (…). Het komt allemaal samen tijdens de sfeervolle Funeral Fair op 29 en 30 mei 2021.’ Wie zich afvroeg of een gepersonaliseerde uitvaartkist in een rouw-oldtimer van Volvo past: jazeker, ga dit weekeinde maar kijken.

Ik had het erover met een vriend die even oud is maar geen crematoria en uitvaartbeurzen op zijn scherm krijgt. Die speculeerde dat ik het dank aan mijn digibetisme. Een algoritme kan redeneren dat iemand die zich online als digibeet gedraagt en afwezig is op sociale media wel heel oud moet zijn. Bij zo iemand kun je beter voor crematoria adverteren dan voor skydiven. Is dat zo algoritme? Dan zeg ik jou: het wemelt van de tachtigplussers die dagenlang op sociale media zitten en online veel meer klaarspelen dan ik. Wees niet verbaasd als die niet gaan skydiven.