Opinie

'De watersportregels in Nederland zorgen voor ergernis, niet voor veiligheid'

Het is hoog tijd dat autoriteiten die zich met vaarregels bezighouden onder hun steen vandaan komen, schrijft watersportliefhebber Henk Scholtens. 'Dat deze geschifte regels gezag en euro's kosten is tot daaraan toe, maar levens wordt wat al te gortig.'

OPINIE - Henk Scholtens
null Beeld anp
Beeld anp

Na het ongeluk op het Prinses Margrietkanaal bij Grouw is er weer aandacht voor de regels op het water. Hoognodig, want die regels zijn ronduit bizar. Voor een oceaanwaardig zeiljacht van 12 meter lang met een 25 pk motor onderdeks is in Nederland een vaarbewijs niet nodig, een leeftijd van 16 jaar volstaat. Zelf bezit ik alleen een kleine rubberboot, nog geen 3,5 meter lang maar met een buitenboordmotor van 15 pk. Een vaarbewijs is verplicht en dat heb ik dan ook. Op mijn 'snelle motorboot' moet de bestuurder minstens 18 jaar zijn. Vette pech voor mijn jongste zoon van 17. Geen actieve watersport voor hem. Had papa maar een jacht moeten kopen. Overigens, in Nederland mag je met 17 jaar een vliegbrevet halen. Maar om een rubberbootje over het Paterswoldse meer te sturen moet je toch echt volwassen zijn ...

Als u dit grappig vindt, de boete voor het varen zonder vaarbewijs is niet om te lachen, die bedraagt namelijk 500 euro. Dit hoge bedrag geeft duidelijk aan hoe de prioriteiten liggen in ons land. Het is verbijsterend dat de politie zoveel ruimte maakt voor controle acties op het relatief veilige water terwijl winkeliers hun zaken sluiten vanwege diefstallen en overvallen. De boetes leveren goed op, maar ik vrees dat met de agenten ook het gezag het schip in gaat.

Thuis heb ik nog een duikvergunning die je vroeger in de provincie Zeeland nodig had. De duikvergunning zou goed zijn voor de veiligheid en de bescherming van natuurgebieden. Deze bureaucratie bleek echter alleen te leiden tot irritatie en minder buitenlands duiktoerisme. Wijs geworden heeft de provincie Zeeland de duikvergunning al weer jaren geleden afgeschaft. De duikers stroomden toe, de provincie voer er wel bij.

Trager van begrip
In Friesland is men helaas trager van begrip. Een trendsport als kitesurfen is in grote delen van de provincie verboden. Op de weinige plaatsen waar het nog is toegestaan is het vaak zo druk dat kiten niet leuk meer is. Met een snelvarende rubberboot ben je ook al niet echt welkom in Friesland, laat staan met een jetski. Kitesetjes en rubberboten met buitenboordmotor verdwijnen dan ook massaal in de caravan naar Zuid-Europa, waar de vaarregels veel realistischer zijn. (Zo is in Italië een vaarbewijs pas nodig bij 40 pk vermogen.) Zeg als Nederland maar dag tegen je vakantie euro's. Ondertussen vraagt men zich in Friesland af waarom daar tegenwoordig toch zo weinig jongeren gaan watersporten.

Even terugkomend op het Prinses Margrietkanaal: daar geldt een maximum snelheid van 12,5 km per uur voor alle vaartuigen. Als bestuurder van een pleziervaartuig moet je steeds alert zijn. Ieder moment loert het gevaar dat een mastodont van een vrachtschip op je inloopt en zo over je heen vaart. Goedbeschouwd is het absurd dat de beroepsvaart zo snel mag varen en de pleziervaart zo langzaam. Op de autosnelweg mogen auto's en motoren tenslotte ook veel sneller dan vrachtauto's. Voor veel lichte boten met een stevige motor zoals die van mij is het namelijk onmogelijk om te varen met de snelheid van de vrachtschepen (meestal 10 tot 15 km per uur). Boven 10 km raakt zo'n lichte boot in plané en vaart dan zomaar meer dan 20 km, wat niet is toegelaten. Resteert een snelheid beneden de 10 km waarbij continu vrachtschepen op je inlopen. De toekomst op dit kanaal is ronduit onheilspellend. De overheid stimuleert dat de schepen van de beroepsvaart steeds groter worden. De watersporter wordt juist geacht over te stappen naar de elektrosloep met lagere snelheid en acceleratie, waardoor het steeds lastiger wordt de reuzen te ontlopen.

Rotzorg
Een kant en klaar recept voor veel meer nare ongevallen op het Prinses Margrietkanaal. Oh ja, en hele groepen kite surfers die uit Friesland zijn verjaagd zoeken nu hun heil op de veel gevaarlijker Noordzee. Zelf heb ik serieuze twijfel of mijn zoon bij gebrek aan oefening in noodgevallen mijn boot goed kan besturen. Het zal de overheid blijkbaar een rotzorg zijn.

Begrijp me goed, ook op en rond het water zijn regels nodig en regels zijn per definitie vervelend. Maar het is nu toch wel tijd dat autoriteiten die zich met vaarregels bezighouden, met name die in Friesland, eens onder hun steen vandaan kruipen en op een serieuze manier belangen gaan afwegen. Dat geschifte regels gezag en euro's kosten is tot daaraan toe, maar levens wordt wat al te gortig.

Henk Scholtens woont in Groningen.

undefined

Meer over