De hype van omegazuren

Omega-vetzuren zijn een hype. Je kunt geen drogist inlopen of je vindt er wel potjes met visolietabletten in de aanbieding....

Waarom is visolie goed? Het vet van vis bevat omega-3-vetzuren. Deze vetzuren zouden volgens diverse bronnen op internet bescherming bieden tegen allerlei ziekten, waaronder reumatische artritis, de ziekte van Crohn, sommige geestesziekten en nog veel meer.

Op welke gronden deze feiten worden geponeerd, staat er niet bij, maar het Voedingscentrum meldt ook dat het goed is, dus daar gaan we vooralsnog van uit. Makreel is een heerlijke vis waarmee je veel kunt doen. Makreelfilets zijn helaas niet zo makkelijk te vinden. Waarschijnlijk is de vis te goedkoop om gefileerd aan te bieden.

Zelf fileren is bij deze vis een fluitje van een cent: snij kop en staart eraf en haal de ingewanden eruit. Snij met een zeer scherp mes de vis helemaal open, trek beide helften van elkaar en leg de vis op de werkplank met het vel naar boven. Druk met platte handen stevig op de vis.

Nu kunt u gemakkelijk de grote graat verwijderen, doe dit wel voorzichtig opdat er niet te veel vlees aan de graat blijft zitten. Pluk nu de grote graten eruit en snij doormidden. U kunt de makreelfilets kort bakken op het vel. Wij bereiden de makreel in de oven.

Maak de makreel schoon zoals hierboven beschreven, maar halveer hem niet, want de vis moet worden gevuld. Verwijder de korsten en week de boterhammen in water. Knijp een beetje uit. Gooi het brood in een bak, doe er een halve ui in grove stukken bij, een teen knoflook, citroensap en de helft van de walnoten. Vermaal dit met de staafmixer en voeg druppelsgewijs wat olijfolie toe tot het een diklobbige massa is.

Breng op smaak met peper, zout en citroensap en roer er een kwart bosje gehakte peterselie en wat kleingemaakte walnoten door. Vul de makreel met dit mengsel en verpak in zilverfolie.

Verpak de vis niet te strak en laat een beetje ruimte aan de bovenkant waar u de folie dichtvouwt. Bak de makreel in drie kwartier tot een uur gaar in een op 180 graden voorverwarmde oven.

Martine Rasing

Meer over