Cursus geeft zieke kinderen 'straatervaring'

De lerares zelfverdediging gaat heel dicht tegen het meisje aan staan. Ze giechelt. 'Waarom giechel je, vind je het soms leuk?', vraagt de lerares....

Tijdens zijn les praten de jongens over stoer doen. 'Wat is stoer doen?', vraagt de docent. 'Link doen', zegt Bas, 'zeggen dat je iemand wel even in elkaar zal slaan.'

Na de groepsdiscussie doen de jongens een spelletje. Ze moeten twee aan twee aan elkaar hangen om zich in evenwicht te houden. Zodra de een meegeeft, valt de ander om. Na de les vertelt Boerema dat de jongens op die manier leren voor iemand te zorgen.

Intussen doen de meisjes in de gymzaal een variant op tikkertje. Zodra ze getikt dreigen te worden, moeten ze een klasgenoot vastpakken. Als ze iemand vasthouden, zijn ze onkwetsbaar. 'Ze moeten naar een ander rennen om in veiligheid te zijn, dat is de les', legt Wilders uit.

De jongens en de meisjes krijgen gescheiden les. De meisjes doen veel zelfverdedigingsoefeningen, terwijl de jongens juist veel praten. 'We leren de jongens liever niet hoe ze beter kunnen vechten', zegt docente zelfverdediging Wilders, 'geweld komt toch vaak van een man.' 'Maar jongens worden ook misbruikt', werpt Boerema tegen, 'het is een discussie waar we nog niet uit zijn.'

Meer over