postuumCorine Spier-Rottschäfer (1938-2020)

Corine Spier-Rottschäfer (1938-2020): van eerste Nederlandse Miss World tot zakenvrouw

Corine Spier-Rottschäfer in 1957.Beeld Hollandse Hoogte / Maria Austria

Ze was in 1957 Miss Holland én Miss Europa, in 1959 werd ze op 21-jarige leeftijd tot de allermooiste ter wereld gekroond: in Londen kreeg Corine Spier-Rottschäfer als eerste Nederlandse de titel Miss World. Donderdag overleed ze op 82-jarige leeftijd.

‘Als ik oude foto’s terugzie, dan denk ik wel: technisch gesproken was ik verdomd goed. In mijn tijd waren er geen visagisten, stylisten en klanten die voortdurend om je heen drentelen om je gezicht bij te smeren of kleren recht te trekken. Je deed alles zelf.’

Vlak voor haar pensioen in 2002 blikt Corine Spier-Rottschäfer in haar Amsterdamse grachtenpand annex kantoor terug op een meer dan geslaagde carrière. In het Algemeen Dagblad vertelt ze over schoonheid, haar loopbaan als model en haar tweede carrière als zakenvrouw in Amsterdam. Zij is de grote ervaringsdeskundige.

In 1957 wordt ze als Corine Rottschäfer Miss Holland en Miss Europa en in 1959, op 21-jarige leeftijd, kroont een internationale jury de blondine (‘Nog niet verloofd, geen vaste vriend!’) in Londen tot de allermooiste van de wereld: als eerste Nederlandse draagt ze de titel Miss World. Dat is daarna nog slechts één landgenoot gelukt: Rina Lodders in 1962. ‘Er glinsterden tranen in haar ogen’, schrijft De Telegraaf op de voorpagina van 11 november 1959: ‘Een hermelijnen mantel werd om haar schouders geslagen, een scepter kreeg zij in de hand.’

Corine Spier-Rottschäfer (r) in 1960, tijdens haar jaarlijkse werkzaamheden als fotomodel voor de Zwitserse fotograaf Rolf Lutz in Zürich.Beeld Hollandse Hoogte / Spaarnestad P

Spiegel

De Nederlanders vergapen zich aan haar schoonheid in bioscoopjournaals: ‘Ze heeft haar eigen kleur lipstick’, meldt de nieuwslezer van Spiegel van Nederland, ‘evenals vaste pleisterplaatsen waar ze zelfs telefonisch te bereiken is. Die pleisterplaatsen zijn zorgvuldig uitgezocht. Er moet een spiegel zijn waar ze zich even kan opmaken. Want daar kan zelfs het meest fotogenieke meisje van Nederland niet buiten.’ Ze wordt al rokend op het tapijt gefilmd en slaat een filmcontract in Amerika af. ‘Voor haar is er maar één Hollywood en dat is Amsterdam.’

Wie denkt dat Rottschäfer na haar uitverkiezing slechts als schoon en stralend middelpunt langs de feestjes van de high society reist, heeft het mis. Uiteraard is ze in de jaren zestig een veelgevraagd model tot ver buiten de landgrenzen en treedt ze voor de camera in Parijs, Milaan en New York. Maar het modellenwerk bevalt haar uiteindelijk maar matig. Ze wil meer.

Corine Spier-Rottschäfer in 1992.Beeld Hollandse Hoogte / ANP Kippa

In 1962 huwt ze de architect en ontwerper, en latere politicus, Edo Spier. Halverwege de jaren zestig is hij betrokken bij de oprichting van D66 en ontwikkelt zij zich tot mondaine zakenvrouw in Amsterdam. Ze wordt de drijvende kracht achter Corine’s Agency, het eerste professionele modellenbureau in de Benelux, dat decennia toonaangevend is in de internationale modellenwereld.

Corine’s Agency wordt aanvankelijk gezien als een sjieke escortservice, maar is het niet. Wel wordt Spier net na de oprichting beboet, omdat zij de wet op de (verboden) arbeidsbemiddeling zou overtreden. Ze procedeert tot aan de Hoge Raad en wint: voortaan mogen agentschappen tegen betaling voor talent bemiddelen. De jurisprudentie maakt zo mede de weg vrij voor de oprichting van uitzendbureaus in Nederland.

Sportwagen

Hoewel ze in 1957 Miss Holland en Miss Europa was, begon haar modellencarrière later, in 1958, bij fotograaf Paul Huf die haar honderden keren voor de camera had. Spier-Rottschäfer werkte vooral voor couturier Dick Holthaus. Modereportages in tijdschriften waren nog geen gemeengoed. Spier was als jonge twintiger ook pasmodel bij het Confectiehuis, de voorloper van het World Fashion Centre. Eenmaal in het bezit van de titel Miss World (ze kreeg er 4.000 gulden en een sportwagen voor), reist ze de wereld over. In Parijs sluit ze zich aan bij een agentschap. Hier doet ze inspiratie op voor haar eigen bureau.

Honderden jongens en meisjes hebben via haar een poging gewaagd topmodel te worden. Spier is gedurende veertig jaar als eigenaar van Corine’s Agency overladen met foto’s. Tegen het AD zei ze over het modellenwerk: ‘Ik vond mezelf helemaal niet zo mooi, maar ik wist heel goed hoe ik het als model moest doen. Ik heb in mijn eigen bestand genoeg modellen waarvoor je je hoofd niet zou omdraaien op straat, maar ze zijn heel fotogeniek. Hoe neutraler je bent, hoe meer een fotograaf en pr-bureau van je kunnen maken.’

Aankomst van Corine Rottschäfer (Miss World 1959) op Schiphol.Beeld Nationaal Archief

En over schoonheid: ‘Mooi is een abstract, ongrijpbaar begrip. Mooi is een klein jongetje met een donsbehaard ruggetje. Mensen die ik mooi vind, die kijken mooi. Die hebben een zekere uitstraling. Daar kan ik van genieten, zoals ik dat ook van muziek doe, of van beeldende kunst.’

Op latere leeftijd, in het tijdperk dat de televisie het leven in de Hollandse huiskamer domineert, is ze kritisch op hoe wordt omgegaan met missverkiezingen. In de Volkskrant zegt ze: ‘Ik vind het beschamend hoe het tegenwoordig gaat, vooral die tv-programma’s. Ze zijn niet om aan te zien.’ Meerdere keren zal ze verklaren dat zij aan dergelijke keuringen niet meer zou meedoen. Niet omdat ze een felle feminist is, nee, omdat het ‘ouderwets en leeg entertainment’ is.

Meer over