Comfort moet automobilist boot in lokken

Personenvervoer over water wordt steeds populairder. Wie van Lelystad naar Amsterdam wil, kan sinds maandag met de catamaran. En op de Amsterdamse grachten komen watertaxi's....

De maandag geopende veerdienst tussen Lelystad en Amsterdam past in de tendens om de Nederlandse waterwegen beter te benutten voor personenvervoer. Vorig jaar mei was al een watertraject tussen Velsen en Amsterdam geopend, en in het najaar volgen snelle boten tussen Rotterdam en Dordrecht en tussen Huizen en Almere.

'Het is wonderlijk dat we er niet eerder opgekomen zijn', zegt beleidsmedewerker D. Zoutendijk van onderzoeksbureau Traffic Test. 'In de gehele wereld is het vervoer over water uiterst populair.' Zoutendijk deed in 1992 onderzoek naar de haalbaarheid van vervoer over water. Op basis daarvan besloot het ministerie van Verkeer 27 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor nieuwe verbindingen. Voornaamste doel: het verminderen van autokilometers.

Volgens Zoutendijk heeft vervoer over water zin als er veel mensen in het gebied wonen, de waterwegen niet al te bochtig zijn en mensen last ondervinden van files. Uit marktonderzoek bleek verder dat automobilisten wel in een snelle boot willen stappen, maar dan moet het comfort vergelijkbaar zijn met dat van de eerste klasse in de trein.

Dat is zeker het geval bij de Flevo Ferry van Amsterdam naar Lelystad, vindt Zoutendijk. 'Ik heb erin gezeten, je hebt genoeg beenruimte, de koffie valt niet om, en je zit comfortabel.'

De tocht van Velsen naar Amsterdam van Fast Flying Ferries is een stuk minder gerieflijk. Dat komt doordat daar in plaats van een catamaran met een draagvleugelboot wordt gevaren, die meer last heeft van de golven. Fast Flying Ferries vaart sinds mei 1998 van IJmuiden naar Amsterdam CS. Volgens de rederij gaat het goed. ' We hadden voor het eerste jaar tweehonderd passagiers per dag voorzien, dat zijn er ruim zevenhonderd geworden.'

Fast Flying Ferries is tevreden. Maar goud geld wordt er niet verdient. Dat komt doordat de kosten net zo hard oplopen als de omzet. Vooral het onderhoud van de omgebouwde Russische draagvleugelboten is aanzienlijk duurder dan was gedacht. 'Toch is het varen met veren rendabel', zegt directeur M. Sprenger van Fast Feries, die met veerboten tussen Rotterdam en Dordrecht gaat pendelen en waterbussen tussen de Drechtsteden laat varen.

Het halen van een redelijk rendement, lijkt geen probleem. De veren gelden als openbaar vervoer en hebben dus recht op een flinke subsidie. De belastingbetaler zal voor ongeveer de helft bijdragen in de kosten. Onderzoeker Zoutendijk vindt dat niet erg. 'Als het automobilisten uit de files haalt en het kost je niet meer dan het openbaar vervoer, dan is de doelstelling toch gehaald.'

Meer over