Britten kopen busbedrijven voor 150 miljoen

Het Britse busbedrijf Arriva koopt voor 150,5 miljoen gulden de noordelijke busbedrijven Hanze en Veonn. Ook neemt Arriva de bankschuld van ongeveer 24 miljoen gulden over....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Directeur K. Arends van Arriva vindt niet dat hij duur uit is. 'Beide partijen kunnen blij zijn met de deal.' De koop is inclusief de bussen, de garage- en taxibedrijven van VSN. Ook neemt Arriva Noordned over, het samenwerkingsverband met de Nederlandse Spoorwegen. 'Het hoofdkantoor in Engeland was vooral tevreden met het feit dat we nu ook op het spoor zitten', zegt Arends.

Volgens Arends is een droom in vervulling gegaan. 'Hier hebben we vijf jaar naar toegewerkt.' Ook VSN is zeer tevreden. 'Het is een goed bedrag. We houden een mooie boekwinst over, anders hadden we het ook niet gedaan', zegt J. van den Ochtend, de financiële man.

Hij is er nog niet helemaal zeker van of hij het hele bedrag mag houden. VSN is voor 100 procent in handen van de staat, maar met minister Netelenbos van Verkeer heeft de VSN-top nog niet gesproken over het besteden van het geld. 'Ik neem aan dat we het mogen gebruiken voor de reorganisatie van ons bedrijf', zegt Van den Ochtend.

De Tweede Kamer is daar echter op voorhand nog niet van overtuigd, bleek woensdag in de vaste Kamercommissie van Verkeer. De Kamerleden willen eerst meer informatie hebben. Netelenbos weigerde die gisteren te geven.

Voor Arends is de continuïteit van het bedrijf het belangrijkst. 'Het maken van winst is geen hoofddoelstelling. Maar als we het goed doen, maken we een heel goede winst. En daar zijn we niet vies van.'

De concurrentie in het Noorden betekent niet dat de passagier kan kiezen uit meerdere bussen. De lijndiensten die door Veonn en Hanze worden verzorgd, gaan nu onder de Arriva-vlag rijden. VSN trekt zich terug uit het gebied. De bussen en de chauffeurs blijven dezelfde.

Wat wel gaat veranderen is de manier van werken, zegt Arends. Arriva is al in het bezit van het stadsvervoer in Groningen. Arends wil de stad- en streeklijnen in elkaar laten opgaan, één verkeersleiding opzetten, de taxibedrijven combineren en zelfs met één kaartje voor het gebied komen.

Zowel VSN als Arriva zijn blij dat concurrentie in het busvervoer nu op gang komt. Het kabinet wil dat graag. Volgend jaar zijn er al de eerste openbare aanbestedingen van busgebieden in het Noorden. Arends is niet bang dat hij dan weer marktaandeel moet inleveren. 'Je kan ook winnen. Als er aanbestedingen in het Noorden komen, komen die ook elders in het land. Wij doen daar aan mee en kunnen zo dus ook ons bedrijf uitbreiden.'

VSN wil nog busdochters verkopen en voor andere samenwerkingsverbanden in binnen- en buitenland zoeken. Over drie à vijf jaar wil het bedrijf naar de beurs. Het Britse Arriva wil Europa veroveren. Het bedrijf heeft een oorlogskas van 500 miljoen gulden.

Meer over