ColumnAaf Brandt Corstius

‘Brand new D’? Het nieuwe is, vermoed ik, dat D-reizen in april nog failliet was en nu niet meer

null Beeld

Twee dingen die ik extreem ouderwets vind: tv-reclames en reisbureaus. Ze komen samen in de nieuwe reclame van D-reizen die, spontane ontkenning, als slogan heeft: ‘It’s a brand new D!’

Het is helemaal geen brand new D, het is nog steeds dezelfde blauwe D die een beetje op de Disney-D lijkt, maar dan met de uitstraling van Dirk van den Broek. Het nieuwe is, vermoed ik, dat ze in april nog failliet waren en nu niet meer.

In de reclame zien we een driekoppig gezin in de aller-Nederlandste winkelstraat van alle Nederlandse winkelstraten dolgelukkig een kantoor van D-reizen enteren. Daar staat een al even dolgelukkige D-reizenmedewerkster op ze te wachten en die heeft iets bijzonders: een computerscherm waarop je allerlei reizen kunt bekijken.

Op het scherm zien we palmbomen en daaroverheen het woord ‘Herfstvakantie’. Het dochtertje van het gezin wijst dolgelukkig naar het scherm en even later worden we overspoeld met beelden van wat Herfstvakantie zoal behelst.

Hier werd ik echt even nostalgisch, want niemand weet reizen zo generiek en geruststellend te verbeelden als D-reizen. Mensen die van de hoge duikplank springen, mensen die dolenthousiast langs een branding hollen, mensen die op beige ligstoelen naar hun spelende kind zitten te kijken, en, hoogtepunt: vakantiecocktails. Met een papieren parasolletje en een kers! Ik weet niet of iemand ooit een echte vakantiecocktail heeft gedronken, zelfs niet lang geleden, maar ik word er rustig van. Ik hoef die cocktail niet eens. Ik hoef alleen maar te zien hoe twee handen op mijn tv-scherm die cocktails keihard tegen elkaar aan klinken om te proosten op het fenomeen vakantie.

Je vergeet door de snelle aaneenschakeling van clichés haast wat je je elke keer afvraagt als je een reisbureau passeert, of reclame voor een reisbureau ziet. Waarom bestaan reisbureaus? Zijn er gezinnen die daar binnenlopen? Wijzen ze echt met hun vinger naar een computerscherm waarop Herfstvakantie staat? Zijn zij bereid om hun vakantielot in de handen van zomaar een reisbureaumedewerkster te leggen? Verliezen ze zich niet liever zelf dagenlang in Airbnb, Booking, Tripadvisor, prijsscanners en het dark web om de ultieme vakantie samen te stellen, zoals ieder weldenkend mens?

Maar dan denk ik aan het Nederlandse gezin dat ik deze zomervakantie met andere Nederlanders hoorde praten in het appartement naast mijn Italiaanse Airbnb-appartement, dat ik na weken eigen research had gevonden.

De moeder van het gezin vertelde dat ze de week ervoor hadden besloten om op vakantie te gaan, en alles hadden laten boeken door het reisbureau. Nuffig luisterde ik verder. Wat bezielde die mensen?

‘Ik had geen zin om dat allemaal zelf te regelen’, zei de vrouw.

Ze had een punt. Het was ongelofelijk ouderwets. Maar ik voelde er ineens heel veel voor.

Meer over